V předchozím článku Podnikání ve fotografii jsme mluvili o tom, co vše práce fotografa obnáší a kolik si fotograf vydělá. Následně jsem od vás dostala spoustu dotazů ohledně založení živnosti – co všechno start podnikání obnáší a jaké jsou další povinnosti fotografa. Ověřila jsem informace platné v roce 2020 a sepsala je do tohoto článku.
Čtěte dál jestli, řešíte tyto otázky:
Kdo mě sledujete, tak víte, že ráda rozdávám malé pozornosti a na jednu takovou se můžete těšit i v tomto článku. Stáhnout zdarma si můžete šikovné Excel šablony pro přehled příjmů a výdajů ( využijete je v jakékoliv oblasti podnikání).
V článku se konkrétně dozvíte:
Řekněme, že nechcete nic podcenit. Možná už vám dal za focení někdo peníze a vy přemýšlíte, jestli je to v pořádku bez založení „živnosťáku“. Sice se jedná o pár kaček do roka, ale proč to pokoušet…
Už jste pravděpodobně slyšeli o příležitostném příjmu, kdy si člověk může přivydělat až 30 tisíc Kč ročně a není třeba být OSVČ. Volala jsem na více živnostenských úřadů a všechny se shodly, že fotografování se do příležitostného příjmu zahrnout nedá. Jakmile fotíte, tak se předpokládá, že už jste to někdy dělali a pravděpodobně dělat budete… pravidelně se to tedy opakuje a není to nahodilá činnost.
Pokud vám focení vydělává, měly byste si založit živnostenský list. V ČR je založení velice jednoduché a oprávnění máte na celý život. Pokud jste zaměstnaní, na mateřské/rodičovské nebo studujete, bude focení bráno jako vedlejší činnost. Podmínky jsou pro vás v tomto případě výhodnější, než při práci na hlavní pracovní poměr.
Fotografování je živnost volná což znamená, že k ní nepotřebujete žádné profesní vzdělání a ani projít praxí. Zařídit si živnost je dnes velmi snadné. Nečeká vás nic složitého a nepříjemného.
Navštívíte živnostenský úřad ve vašem městě (seznam úřadů tady>> ), kde budete žádat o živnostenské oprávnění v oblasti fotografování (případně můžete nahlásit i jakékoliv jiné volné živnosti).
Pro přidělení oprávnění musíte splňovat následující podmínky:
S sebou budete potřebovat:
Každý podnikatel musí uvést místo podnikání (nepleťte si ho s provozovnou), což je lokalita, odkud řídíte své podnikání a slouží např. pro fakturaci. S největší pravděpodobností to bude vaše trvalé bydliště. Dále je možnost nahlásit provozovnu, což je místo, odkud je živnost/focení provozováno. V našem případě je nejjednodušší říct, že budete fotit venku a provozovnu nemáte.
Na úřadě vám přidělí živnostenské oprávnění a identifikační číslo (IČ). Pokud v budoucnu budete potřebovat své živnostenské oprávnění někde doložit, vytisknete si výpis ze živnostenského rejstříku.
Musíte ohlásit informaci o založení živnosti:
Živnostenský úřad jim sice tuto informaci ohlásí, ale stejně doporučuji, abyste si to ohlídali i sami. Do zdravotní pojišťovny i OSSZ můžete zajít osobně nebo zavolat telefonicky. Ohlásíte informaci o založení živnosti a zmíníte, že se jedná o vedlejší činnost.
Hotovo! Můžete začít podnikat.
Jelikož se bavíme o vedlejší činnosti, musíte si po skončení kalendářního roku vyplnit daňové přiznání a z hrubého zisku zaplatíte za předešlý rok daň z příjmu fyzických osob nejpozději do konce března.
Hrubý zisk zjistíte buď z daňové evidence (příjmy i výdaje), či z evidence příjmů (pouze příjmy). V našem případě je rozhodně nejjednodušší evidence příjmů a stanovení výdajů tzv. paušálem (60 %). Nebudete tedy muset uvádět detailně všechny výdaje, ale uvedete pouze příjmy – částku, kolik jste si celkem vydělali.
Jestli daně nejsou vaše silná stránka, určitě doporučuji obrátit se na daňovou poradkyni. Pokud si své příjmy (případně i výdaje) budete poctivě zapisovat, tak je pro daňovou poradkyni pomoci vám s daněmi hračka. V dnešní době najdete na internetu spoustu daňových poradců a není to nijak velká investice.
Seznam daňových poradců najdete například na portále navolnenoze.cz tady >>
Pokud budete mít jakékoliv dotazy, kontaktujte váš finanční úřad.
Kromě daňového přiznání musíte každý rok odevzdat Přehled o příjmech a výdajích OSVČ. Jeden formulář vyplníte a odevzdáte zdravotní pojišťovně a druhý Sociální správě zabezpečení.
Zároveň se při podání formulářů na pobočkách informujte, jak to máte s placením záloh na další rok. Zálohy na pojistné první rok podnikání zdravotní pojišťovně ani OSSZ vůbec neplatíte. To se ovšem vhledem k vašim příjmům může v dalších letech změnit a měsíční zálohy na pojistné budete platit.
Po skončení roku si vytisknete přehled OSVČ pro daný rok (který najdete zde: Přehled pro rok 20..) Vyplníte a odevzdáte vaší zdravotní pojišťovně. Je možné, že bude zapotřebí doplatit vypočtené zdravotní pojištění za celý rok (o tom vás bude pojišťovna informovat).
Zde to platí hodně podobně jako u zdravotní pojišťovny. Po skončení roku si vytisknete přehled OSVČ pro daný rok. Vyplníte a odevzdáte vaší pobočce (můžete i zaslat poštou).
Zálohy na pojistné na OSSZ:
Ty u vedlejší činnosti neplatíte vůbec, pokud se váš hrubý zisk vešel do limitu. Limit pro rok 2020 je 83 603 Kč. Pokud je tedy váš příjem za rok menší, tak sociální pojištění vůbec neplatíte. Pozor tedy! Pokud byste si vydělali 83 604 Kč a víc, tak platíte sociální pojištění ze skutečně dosaženého zisku.
Aneb Jen pro lidi, kteří na to mají buňky 😉
Počítá se takto: příjmy OSVČ – výdaje (paušální/skutečné) = zisk OSVČ. Polovina zisku je vyměřovací základ, 13,5 % je sazba zdravotního pojištění a 29,2 % je sazba sociální pojištění.
Stačí mít přehledný soupis veškerých příjmů i výdajů v kalendářním roce např. v Excelu. Pozor – nepodceňujte to! Zapisujte si vše opravdu poctivě a nezapomínejte na všechny výdaje. Každý úspěšný podnikatel by vám potvrdil, že podceňování evidence příjmů a výdajů je cesta do pekel.
Využívám měsíční i roční tabulky pro evidenci příjmů a výdajů. Je to skvělá pomůcka! Připravila jsem pro vás tyto šablony a vy si je zdarma můžete stáhnout.
Měsíční evidence příjmů a výdajů (šablona) >>
Roční evidence příjmů a výdajů (šablona) >>
EET je pro mnoho lidí strašák, ale je to jednoduché. Strach opravdu není na místě.
Pojďme na to od začátku. Když po někom chcete za své služby peníze, můžete vypisovat příjmové pokladní doklady či vystavovat faktury. Neuvádějte na ně své DIČ nebo připište poznámku: „Nejsem plátce DPH“ (vysvětlivka: Plátcem DPH se stáváte až tehdy, kdy vaše roční příjmy překročili 1 milion korun).
V případě plateb v hotovosti je zapotřebí řešit EET. Dnes už existují šikovné aplikace v mobilu, které vám s tím pomohou a následně stačí klientovi poslat účtenku e-mailem. Případně si můžete s mobilem spárovat tiskárnu a účtenku rovnou vytisknout.
Jestli vám popsaná cesta nevyhovuje, můžete vystavovat faktury a platby přijímat na účet a tím se EET vyhnete. I vystavování faktur si můžete zjednodušit a využívat aplikace, které vám s evidencí a vystavováním pomohou.
Mrkněte například na idoklad nebo fakturoid.
Je to možná detail, ale doporučuji založit si podnikatelský bankovní účet (oddělený od soukromého účtu), díky kterému budete mít o svých příjmech lepší přehled.
Provozování živnosti můžete kdykoli zdarma ukončit nebo také přerušit. Takovou změnu musíte nahlásit do 8 dnů na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně nebo vyplňte již zmíněný Jednotný registrační formulář na živnostenském úřadu, který ostatní o změně obeznámí. Stejný postup pak platí v případě opětovného obnovení činnosti.
Vím, že toto téma nepatří mezi nejpopulárnější, ale povinnosti k podnikání zkrátka patří. Chtěla bych také upozornit, že článek byl napsán v roce 2020 a v budoucnu se informace nebo odkazy mohou změnit. Pokud tedy najdete něco neplatného nebo nefunkční odkaz, upozorněte mě na to prosím e-mailem (lenka@milujifoceni.cz) – budu vám vděčná.
Jestli se vám moje práce líbí, sledujte mě na sociálních sítích (stačí kliknout na symboly barevných koleček níže) a prozkoumejte stránky milujifoceni.cz . Najdete tady zajímavosti z foto světa, foto trénink zdarma nebo kurzy a foto produkty.
Děkuji vám za podporu a mějte se fajn,
Vaše Lenka
Leni super, děkujeme za přínosný článek!!
Rádo se stalo!!! 🙂