V předchozím článku Podnikání ve fotografii jsme mluvili o tom, co vše práce fotografa obnáší a kolik si fotograf vydělá. Následně jsem od vás dostala spoustu dotazů ohledně založení živnosti – co všechno start podnikání obnáší a jaké jsou další povinnosti fotografa. Ověřila jsem informace platné v roce 2020 a sepsala je do tohoto článku.
Čtěte dál, jestli řešíte tyto otázky:
Kdo mě sledujete, tak víte, že ráda rozdávám malé pozornosti (produkty zdarma najdete tady) a na jednu takovou se můžete těšit i v tomto článku. Stáhnout zdarma si můžete šikovné Excel šablony pro přehled příjmů a výdajů (využijete je v jakékoliv oblasti podnikání nebo pro svůj osobní přehled ve financích).
Řekněme, že nechcete nic podcenit. Možná už vám dal za focení někdo peníze a vy přemýšlíte, jestli je to v pořádku bez založení „živnosťáku“. Sice se jedná o pár kaček do roka, ale proč to pokoušet…
Už jste pravděpodobně slyšeli o příležitostném příjmu, kdy si člověk může přivydělat až 30 tisíc Kč ročně a není třeba být OSVČ. Volala jsem na více živnostenských úřadů a všechny se shodly, že fotografování se do příležitostného příjmu zahrnout nedá. Jakmile fotíte, tak se předpokládá, že už jste to někdy dělali a pravděpodobně dělat budete… pravidelně se to tedy opakuje a není to nahodilá činnost.
Pokud vám focení vydělává, měly byste si založit živnostenský list. V ČR je založení velice jednoduché a oprávnění máte na celý život. Pokud jste zaměstnaní, na mateřské/rodičovské nebo studujete, bude focení bráno jako vedlejší činnost. Podmínky jsou pro vás v tomto případě výhodnější.
Fotografování je živnost volná což znamená, že k ní nepotřebujete žádné profesní vzdělání a ani projít praxí. Zařídit si živnost je dnes velmi snadné. Nečeká vás nic složitého a nepříjemného.
Navštívíte živnostenský úřad ve vašem městě (seznam úřadů), kde budete žádat o živnostenské oprávnění v oblasti fotografování (případně můžete nahlásit i jakékoliv jiné volné živnosti). Pro přidělení oprávnění musíte splňovat následující podmínky a to věk min. 18 let a bezúhonnost (výpis z trestního rejstříku si úřad obstará sám).
S sebou budete potřebovat:
Každý podnikatel musí uvést místo podnikání (nepleťte si ho s provozovnou), což je lokalita, odkud řídíte své podnikání a slouží např. pro fakturaci. S největší pravděpodobností to bude vaše trvalé bydliště. Dále je možnost nahlásit provozovnu, což je místo, odkud je živnost/focení provozováno. V našem případě je nejjednodušší říct, že budete fotit venku a provozovnu nemáte. Na úřadě vám přidělí živnostenské oprávnění a identifikační číslo (IČ). Pokud v budoucnu budete potřebovat své živnostenské oprávnění někde doložit, vytisknete si výpis ze živnostenského rejstříku.
Musíte ohlásit informaci o založení živnosti zdravotní pojišťovně a správě sociálního zabezpečení. Živnostenský úřad jim sice tuto informaci ohlásí, ale stejně doporučuji, abyste si to ohlídali i sami.
Do zdravotní pojišťovny i OSSZ můžete zajít osobně nebo zavolat telefonicky. Ohlásíte informaci o založení živnosti a zmíníte, že se jedná o vedlejší činnost (za předpokladu, že s focením teprve začínáte a jste přitom zaměstnaní, na mateřské/rodičovské nebo třeba studujete).
Hotovo! Můžete začít podnikat 🙂
Doporučuji si vše zaznamenávat. Stačí mít přehledný soupis veškerých příjmů i výdajů v kalendářním roce např. v Excelu. Prosím nepodceňujte to! Zapisujte si vše opravdu poctivě a nezapomínejte na všechny výdaje. Na základě své evidence budete zpracovávat daně, přehled pro zdravotní pojištění a OSSZ – dozvíte se dále v článku. Každý úspěšný podnikatel by vám potvrdil, že podceňování evidence příjmů a výdajů je cesta do pekel.
Využívám měsíční i roční tabulky pro evidenci příjmů a výdajů. Je to skvělá pomůcka! Připravila jsem pro vás šablonu a vy si ji zdarma můžete stáhnout níže. Nebo můžete také využít šablony a motivy od Microsoftu.
Daňového přiznání se všichni obáváme, ale pokud si jím jednou projdete, zjistíte, že to není nic těžkého. Každý rok ho navíc budete podávat v podobném postupu, takže se to velice rychle naučíte. Pro příští roky už to pro vás nebude problém.
Pro OSVČ platí, že si musíte po skončení kalendářního roku odevzdat daňové přiznání a zaplatit daň z příjmu fyzických osob.
Daňové přiznání za rok 2020:
Jestli daně nejsou vaše silná stránka, určitě doporučuji obrátit se na daňovou poradkyni. Pokud si své příjmy (případně i výdaje) budete poctivě zapisovat, tak je pro daňovou poradkyni pomoci vám s daněmi hračka. V dnešní době najdete na internetu spoustu daňových poradců a není to nijak velká investice. Seznam daňových poradců najdete například na portále navolnenoze.cz tady >>.
Pokud budete mít jakékoliv dotazy, kontaktujte váš finanční úřad.
Kromě daňového přiznání musíte každý rok odevzdat Přehled o příjmech a výdajích OSVČ. Jeden formulář vyplníte a odevzdáte zdravotní pojišťovně a druhý Sociální správě zabezpečení.
Přehled musíte odevzdat do jednoho měsíce od podání daňového přiznání. Pokud tedy daňové přiznání v písemné formě odevzdáte na poslední chvíli (1.4.2021), tak přehled musíte odevzdat do 3. května 2021. Na zaplacení případného nedoplatku na pojistném (zdravotní i sociální) máte 8 dnů od odevzdání přehledu.
Přehled o příjmech a výdajích za rok 2020:
Zároveň se při podání formulářů na pobočkách doporučuji informovat, jak to máte s placením záloh na další rok. Jelikož se jedná o vedlejší činnost, zálohy na pojistné první rok podnikání zdravotní pojišťovně ani OSSZ vůbec neplatíte. Pojištění se doplácí až po skončení roku po podání daňového přiznání a přehledu. To se ovšem vhledem k vašim příjmům může v dalších letech změnit a měsíční zálohy na pojistné budete platit.
Typ podání | Daňové přiznání | Přehled o příjmech a výdajích – OSSZ* | Přehled o příjmech a výdajích – zdravotní pojišťovna* |
---|---|---|---|
Fyzicky | 1.4.2021 | 3.5.2021 | 3.5.2021 |
Elektronicky | 3.5.2021 | 1.6.2021 | 3.6.2021 |
S daňovým poradcem | 1.7.2021 | 2.8.2021 | 2.8.2021 |
*Přehled o příjmech a výdajích musíte odevzdat do jednoho měsíce od podání daňového přiznání! Tabulka tedy znázorňuje situaci, kdy daňové přiznání odevzdáte v posledním možném termínu.
Při vedlejší činnosti nemusíte platit zálohy na zdravotní pojištění jak první rok, tak ani v dalších letech.
Ty u vedlejší činnosti neplatíte vůbec, pokud se váš hrubý zisk vešel do limitu. Limit pro rok 2020 je 83 603 Kč (pro rok 2021 bude 85 058 Kč).
Pokud je tedy váš zisk za rok menší, tak sociální pojištění další rok vůbec neplatíte. Pozor tedy! Pokud byste si vydělali 83 604 Kč a víc, tak je nutné začít hradit zálohy na sociálním pojištění. Buď ze skutečně dosaženého zisku, anebo minimální. Minimální měsíční záloha v roce 2021 je 1035 Kč.
Počítá se takto: PŘÍJMY – VÝDAJE (paušální/skutečné) = ZISK. Polovina zisku je vyměřovací základ, z kterého vypočtěte 29,2 % (sazba sociálního pojištění).
Paušální daň je čerstvá novinka. Je to záležitost, která pro většinu z vás čtenářů nebude podstatná a prakticky se vám nevyplatí. Nicméně je důležité se o tom zmínit a říct si, pro koho se to vyplatí a abyste vůbec věděli, o co se jedná.
Tento režim je dobrovolný. Nabízí především jednoduchost a kontrolu nad vším, co jsem vlastně až po tento odstavec zmínila. Nemusíte vyplňovat žádné daňové přiznání ani přehled o příjmech a výdajích pro OSSZ a zdravotní pojišťovnu.
Všechny povinnosti máte shrnuty v jedné měsíční platbě ve výši 5 469 Kč. Platba zahrnuje minimální zdravotní pojistné ve výši 2 393 Kč, minimální sociální pojistné navýšené o 15 % ve výši 2 976 Kč a 100 Kč na daň z příjmů. Se zdravotní pojišťovnou ani s OSSZ nic neřešíte. Finanční úřad jim všechny informace předá.
K paušálnímu režimu se mohou přihlásit POUZE ti, co:
Chcete vědět, zda se vám paušální daň vyplatí? Vypočtěte si to na této kalkulačce.
Jestliže splňujete všechny podmínky a chcete paušální režim, je nutné se přihlásit pomocí formuláře. Buď vyplníte papírovou podobu, nebo online verzi. Podepsaný formulář odevzdáte na finančním úřadě osobně nebo pošlete poštou. Ale pozor, k paušální dani se letos už nepřihlásíte. Další šanci máte za rok, v termínu 1.1. – 11.1.2022. Kdo teprve začne podnikat v průběhu roku, si může paušální daň zvolit rovnou – stačí to oznámit u vzniku živnosti.
Spustí se od 28. února na stránce mojedane21.cz. Má přinést především zjednodušení a zrychlení komunikace s finančním úřadem. Pod kontrolou budete mít všechny své daňové povinnosti, třeba daň z příjmů nebo také daň z nemovitých věcí a daň silniční. Slibuje pomoc s vyplněním přiznání tak, že se prakticky nespletete, dále online podání, připomenutí termínů daňových povinností, placení daní z portálu a další.
EET je pro mnoho lidí strašák, ale je to jednoduché. Strach opravdu není na místě.
Pojďme na to od začátku. Když po někom chcete za své služby peníze, můžete vypisovat příjmové pokladní doklady či vystavovat faktury. Neuvádějte na ně své DIČ nebo připište poznámku: „Nejsem plátce DPH“ (vysvětlivka: Plátcem DPH se stáváte až tehdy, kdy vaše roční příjmy překročili 1 milion korun).
V případě plateb v hotovosti je zapotřebí řešit EET. Dnes už existují šikovné aplikace v mobilu, které vám s tím pomohou a následně stačí klientovi poslat účtenku e-mailem. Případně si můžete s mobilem spárovat tiskárnu a účtenku rovnou vytisknout.
Jestli vám popsaná cesta nevyhovuje, můžete vystavovat faktury a platby přijímat na účet a tím se EET vyhnete. I vystavování faktur si můžete zjednodušit a využívat aplikace, které vám s evidencí a vystavováním pomohou.
Mrkněte například na idoklad nebo fakturoid.
Povinnost EET je odložena až do 31. prosince 2022! Systém EET je ale plně funkční i do té doby. Pokud byste tedy i tak chtěli tržby evidovat, nic vám v tom nebrání.
Je to možná detail, ale doporučuji založit si podnikatelský bankovní účet (oddělený od soukromého účtu), díky kterému budete mít o svých příjmech lepší přehled.
Pro vaše info. Já osobně mám podnikatelský účet u FIO banky, kde poskytují pro podnikatele absolutně skvělé podmínky a mnohem menší poplatky.
Provozování živnosti můžete kdykoli zdarma ukončit nebo také přerušit. Takovou změnu musíte nahlásit do 8 dnů na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně nebo vyplňte již zmíněný Jednotný registrační formulář na živnostenském úřadu, který ostatní o změně obeznámí. Stejný postup pak platí v případě opětovného obnovení činnosti.
Vím, že toto téma nepatří mezi nejpopulárnější, ale povinnosti k podnikání zkrátka patří. Chtěla bych také upozornit, že jsem článek napsala na základě vlastních znalostí a osobního průzkumu. Doporučuji, abyste se vždy informovali i na příslušných úřadech.
Článek každoročně aktualizuji, ale i tak se informace nebo odkazy mohou změnit. Pokud tedy najdete něco neplatného nebo nefunkční odkaz, upozorněte mě na to prosím e-mailem (info@milujifoceni.cz) – budu vám vděčná.
Jestli se vám moje práce líbí, sledujte mě na sociálních sítích (stačí kliknout na symboly barevných koleček níže) a prozkoumejte stránky milujifoceni.cz . Najdete tady zajímavosti z foto světa, foto trénink zdarma nebo kurzy a foto produkty.
Děkuji vám za podporu a mějte se fajn,
Vaše Lenka
Leni super, děkujeme za přínosný článek!!
Rádo se stalo!!! 🙂
Leni, ale jak píšeš: „V případě plateb v hotovosti je zapotřebí řešit EET. “
zatím EET přeci není povinné, zatím stačí vypsat příjmový pokladní doklad při převzetí peněz v hotovosti. Touto covid situací se to přeci odložilo nebo se mýlím?
Moc děkuji za komentář. Tato informace mi opravdu z článku vypadla. Je to tak – EET je pozastavené do konce roku 2022. Do článku jsem doplnila 🙂