„Jak vybrat fotoaparát pro začátečníka?“ je nejčastější dotaz, který od vás dostávám. Bohužel na něj ale neexistuje jednoduchá odpověď v jedné větě. Jelikož sama nejsem prodejce fotoaparátů a nemám tedy široký přehled, oslovila jsem odborníky z FotoŠkoda, kteří vám lépe poradí, jaký je ten nejlepší foťák pro začátečníky.
Najdete tady:
Také bych ráda podotkla, že v článku mluvíme o těle fotoaparátu – ne o objektivu. Vím, že v začátcích si chcete pořídit ideálně obojí v setu, abyste měli vyřešeno… většinou se to ale nedoporučuje – lepší je zakoupit si foťák, který mi bude vyhovovat (vybrat podle toho, jestli chci zrcadlovku nebo bezzrcadlovku, podle ceny, rozmístění tlačítek atd.) a teprve pak řešit, jaký koupit objektiv.
Za druhé – více než na foťáku záleží na vaší šikovnosti. Zdali umíte základy focení a nastavení ISO/clona/čas, fotíte v praxi, hledáte hezké světlo… Stejně tak důležité, jako pořídit si fotoaparát, je vzdělávat se! Já nabízím vzdělávací kurzy, konzultace i další produkty. Začátečníkům nejvíce pomůže online mini kurz „Začínáme fotografovat“ (pozor – kurz je vhodný i pro bezzrcadlovky) nebo e-book „Tajemství fotografky„.
Naučte se základy jednoduše s online kurzem „Začínáme fotografovat“
👉 CENA KURZU 1 490 Kč
Více informací o kurzu zde >>
Jdeme na to! Článek pro vás připravila Anna Jirásková z FotoŠkoda a já ho doplnila o své poznámky 🙂
Vyznat se v nabídce fotoaparátů může být někdy věda. Na stránkách kteréhokoli prodejce najdete pro začínajícího fotografa nicneříkající čísla a pojmy, které by vám teoreticky měly pomoci ve výběru toho správného fotoaparátu, ale často vám spíš ještě víc zamotají hlavu. Proto je dobré vědět, jaké pojmy jsou důležité a co znamenají, a kterých čísel byste si měli všímat a která můžete naopak hodit za hlavu. V tomto článku si řekneme, na co je třeba se při výběru fotoaparátu soustředit, aby vám sloužil přesně tak, jak potřebujete.
Ne každý má ambice prorazit do světa profesionální fotky. Někdy vám stačí něco menšího, jednoduššího, ale přesto s uspokojivými výsledky. Pro rodinné momentky a občasné fotky z výletů, které si budete lepit jenom do alba v malém formátu, vám naprosto bude stačit kompakt.
Přepokládejme ale, že byste se chtěli posunout a s přístrojem „růst“. Naučit se na něm, co znamenají pojmy čas, clona a ISO tvořící tzv. expoziční trojúhelníka jak se vzájemně ovlivňují, hrát si s rovinou ostrosti, manuálním ostřením a mít možnost fotit s různými objektivy. Potom si vyberte buď zrcadlovku nebo bezzrcadlovku.
Udělejme si teď krátkou odbočku a ve zkratce si shrňme hlavní rozdíly, ve kterých se liší dvě hlavní kategorie fotoaparátů na současném trhu, které si v lecčems konkurují a v něčem naopak vůbec.
Dějiny zrcadlovky (tehdy ještě pochopitelně analogové) sahají hluboko do minulosti, digitální přístroje dobyly svět v 21. století. Z nich se evolucí vyvinuly bezzrcadlovky, které mají místo v budoucnosti už dávno zajištěné – jak už vyplývá z názvu, nemají v sobě zrcátko, které v zrcadlovkách najdeme. Zatímco zrcadlovky fungují z větší části mechanicky, bezzrcadlovky jsou založené hlavně na elektronice, zrcadlovky jsou relativně složité a bezzrcadlovky naopak jednodušší na konstrukci, to ale zdaleka nejsou jediné rozdíly.
Zrcadlovky mají optický hledáček, který vše ukazuje v reálném čase, bezzrcadlovky mají pouze elektronický. Zpoždění dnešních přístrojů je minimální a takřka nepostřehnutelné, u některých žánrů (třeba u sportu) ovšem může hrát roli. Baterie zrcadlovky obvykle vydrží o kus víc než u bezzrcadlovek, i když výdrž jejich baterií se v současnosti rapidně zvyšuje.
U obou typů přístrojů najdeme snímač, který je hlavním nositelem informace o fotografii – přece jenom je fotografie v digitální podobě jenom souborem jedniček a nul. U zrcadlovky je oproti bezzrcadlovce chráněný závěrkou a zrcátkem, takže se snižuje riziko, že se na něm usadí nečistoty ovlivňující kvalitu výsledné fotografie. Smítka totiž na fotce nechceme. 🙂 Můžeme se jim vhodným zacházením ale samozřejmě co nejvíce vyhnout i u bezzrcadlovek.
Zrcátko, základ tradiční konstrukce, skýtá ale také několik nevýhod – při každém zmáčknutí spouště se sklápí a tím vyvolává vibrace. Většinou si vůbec ničeho nevšimnete, pokud byste ale chtěli fotit na delší časy, budete s tím muset počítat. Pokud se podíváme na bezzrcadlovky, už na první pohled vidíme rozdíl v rozměrech – nemusejí mít totiž prostor pro sklopné zrcátko, a menší rozměry a celková kompaktnost jsou také jednou z výhod bezzrcadlovek.
AF = OSTŘENÍ
Jedním z pojmů, které na vás vykouknou snad v každém popisu fotoaparátu, je AF, tedy autofokus neboli automatické ostření. To je v dnešních (zpravidla bezzrcadlových) přístrojích velmi vyspělé a často umí sledovat objekt i mezi jednotlivými snímky nebo ostřit na oči (a to nejen lidské).
S automatickým ostřením se pojí další rozdíl mezi zrcadlovkami a bezzrcadlovkami – zatímco snímač bezzrcadlovek funguje i jako snímač AF, u zrcadlovek je mezi rovinou zaostřování a snímačem ještě mezera. Kvůli tomu může u zrcadlovek někdy docházet k tomu, že ačkoliv na displeji nebo v hledáčku vidíte zaostřené přesně to, co chcete, na snímku je zaostřeno buď lehce před, nebo lehce za – tomu se říká front / back focus. Nebojte se, můžete to korigovat nastavením ve foťáku. 🙂
Z principu své konstrukce jsou také bezzrcadlovky rychlejší než zrcadlovky, když třeba chcete fotit více snímků za sebou. Díky možnosti optického zvětšení výjevu před sebou můžete také s bezzrcadlovkou snáze zaostřit manuálně. A díky tomu, že u bezzrcadlovek všechno probíhá elektronicky, můžete být zcela nenápadní a tiší (což se hodí třeba při svatebním obřadu nebo reportáži) – i když zrcadlovky nabízejí tichý režim, mechanické cvaknutí (pro někoho pastva pro uši 🙂 ) bude slyšet vždycky.
Pokud máte v plánu se ve fotografii posouvat třeba až na profesionální úroveň, určitě pro vás bude také relevantní, že pro zrcadlovky, které na trhu existují podstatně delší dobu, je k dispozici řada objektivů a dalšího příslušenství. Bezzrcadlovky takový servis sice zdaleka nemají, zato ale mají zpravidla možnost využívat s redukcí objektivů pro zrcadlovky nebo také mnohem lépe pracují se staršími objektivy z analogové éry, se kterými se můžete těšit na unikátní kresbu nebo neobvyklý bokeh, tj. vzhled nezaostřených částí snímku.
Lenky poznámka:
Já vlastním obojí - zrcadlovku Canon 6D a bezzrcadlovku Sony A7 III. Fotky jsou skvělé z obojího. Ženám vždy doporučuji bezzrcadlovku, jelikož vám v mnohém ulehčí práci a focení jde pak samo. S bezzrcadlovkou se skamarádíte rychleji a díky tomu budete mít i dříve dobré výsledky.
Pokud jste se rozhodli, že si s kompaktem nevystačíte, musíme se trochu hlouběji ponořit do toho, čemu byste se rádi věnovali. Pokud jste se teď vyděsili, že si musíte hned na začátku zodpovědět takto konkrétní otázku, uklidním vás – není potřeba znát konkrétní motivy, ale spíš orientační směr toho, kam vás to táhne. A koneckonců, pokud byste si sem tam střihli fotku z jiného žánru, váš foťák to bez problémů zvládne.
Teď se proto zamyslete a řekněte si, zda vás láká focení pohybu (třeba sportu), portrétu, krajinek, zvířat, nebo třeba noční fotky. Pro každý z těchto „žánrů“ je třeba se dívat na trochu jiné vlastnosti a v každé z nich hrají roli ještě další faktory – volba objektivů, nutnost dalšího příslušenství (filtrů nebo stativu) nebo také velikost snímače. Jak vybrat fotoaparát – více zde >>
Lenky poznámka:
Fotím hlavně lidi a tak se vždy soustředím na výběr techniky pro portrétní fotografii. To že si občas vyfotím květinu, přírodu nebo sport samozřejmě vůbec nevadí - technika mě nijak zvlášť nelimiluje a pro moje potřeby mi stačí.
Podle mě má smysl řešit žánr ve fotografii hlavně u výběru objektivu!
Přibližme si několik pojmů, které pro vás mohou mít význam. Prvním z nich je velikost snímače.
Údaj, zdali je fotoaparát full frame nebo s APS čipem/APS-C, najdete uvedený v jeho popisku. Základním měřítkem je tzv. plnoformátový snímač (full frame), který vychází z velikosti kinofilmového políčka.
Pokud fotíte na full frame, znamená to, že hodnoty ohnisek, které udává nasazený objektiv, jsou stejné, jako je vnímá fotoaparát. Když si pořídíte např. objektiv s ohniskem 50mm a nasadíte ho na fotoaparát, tak vzdálenost bude skutečně odpovídat objektivu s ohniskem 50mm.
U ostatních typů snímačů (APS-C, micro 4/3) bude buď vzdálenost kratší (u středoformátů), nebo delší (u ostatních (bez)zrcadlovek), tedy vlastně uvidíte výřez ze scény, než jakou byste ze stejného místa a se stejným objektivem vyfotili s full framem. Když nasadíte objektiv 50mm na fotoaparát s APS čipem, reálně tento objektiv bude vzdáleností připomínat spíše objektiv delší – např. 85mm. Vzdálenost je důležitá např. tehdy, když chcete fotit v interiéru, kde máte malé místnosti.
Ze srovnání snímačů vychází ještě další hodnota: hloubka ostrosti. Jedná se o to, jak moc nezaostřená bude část, kterou chcete mít rozmazanou (třeba u portrétů).
Ach to rozlišení! Tím se výrobci fotoaparátů ohánějí nejčastěji, ale při výběru rozhodně nemusíte pořádat honbu za co nejvyšším číslem. Rozlišení totiž znamená zkrátka a dobře to, kolik detailů na snímku při přiblížení uvidíte a jak velké fotky můžete z dat tisknout. Čím větší rozlišení, tím více detailů snímač zaznamená a tím větší fotky můžete tisknout. Pokud nemáte v úmyslu tisknout obrovské fotky, ale chcete si je prohlížet třeba na počítači nebo vytištěné v malém formátu, bohatě si vystačíte i s menším rozlišením.
Pokud máte rádi mlhy, déšť a podobné rozmary počasí, dejte si pozor také na to, aby byl fotoaparát (a objektiv) utěsněný proti stříkající vodě a vlhkosti. To aby vám brzy nezkorodoval a nemuseli jste investovat do nového. 🙂 U statických fotek oceníte i stabilizaci obrazu a při focení snímků třeba od země nebo naopak nad hlavou zase výklopný displej.
Láká-li vás video, můžete ho kvalitně natáčet s většinou přístrojů, které najdete na trhu, koneckonců i mobil dneska umí natočit video obstojně. 🙂 Pokud se ale chcete primárně soustředit na video, hlídejte si rozlišení videa (4K, Full HD apod.) a také snímkovou frekvenci (přehrávače v počítačích běžně přehrávají 30 snímků za vteřinu). V takovém případě vás skvěle podrží třeba Panasonic G90 >>.
Nejlepší foťák je ten, který mám u sebe
Než se trápit pomyšlením, že s lepším foťákem bych daný okamžik vyfotila lépe (což může být i pravda), je důležité si uvědomit, že je často lepší mít krásný okamžik vůbec zaznamenaný, než aby byl technicky naprosto precizní.
Na začátku, kdy nevíme, nakolik se focení (či natáčení videí) budeme vlastně věnovat, může být pořízení drahého profesionálního fotoaparátu velkým zásahem do rozpočtu, a pokud o focení ještě tolik nevíte, je to i zcela zbytečné. Proto jsem pro vás vybrala několik fotoaparátů, ze kterých získáte parádní výstupy, naučíte se na nich principy focení a vydrží vám dlouho – než využijete jeho potenciál naplno a přestane vám stačit.
A proč vám nedoporučím jeden konkrétní, abyste měli rovnou vyřešeno? Důležitou roli při výběru foťáku totiž hraje to, jak nám sedí v ruce, a to, jak se nám ovládá. Menu jednoho foťáku může vyhovovat jednomu, druhý si ale sedne lépe s jiným. Proto je dobré si foťák osahat a vyzkoušet.
I na objektivu záleží, leckdy ještě víc než na samotném těle. Zatímco tělo je vlastně velmi univerzální, s některými objektivy pořídíme perfektní portrét (používají se spíš delší ohniska), na noční oblohu, kterou nechceme složitě skládat v programu, se ale moc nehodí. Proto je i při výběru objektivů rozmýšlet, k čemu je vlastně potřebujeme.
Pokud jste se ještě úplně nerozhodli, můžete jít do „svaté trojice“ zoomových objektivů (nebo třeba do jednoho z nich, v tom případě doporučuji 24-70 mm) – 16-35 mm, 24-70 mm a 70-200 mm, které vám pokryjí drtivou většinu záběrů. A pokud si nevíte úplně přesně rady, které ohnisko pro vás bude to pravé, možná najdete odpověď v jednom z dílů seriálu – Jak vybrat techniku pro konkrétní žánry >>
Můžete mít perfektní tělo a nejlepší objektiv na trhu, soustřeďte se ale především na trénování svého fotografického vnímání, kompozici a hledání hezkého světla. I s nejlevnějším kompaktem nebo telefonem můžete udělat perfektní fotku, pokud víte, jak na to. Jak by měla vypadat kompozice – více zde >>
S tím souvisí také to, že i když nemáte ten nejlepší přístroj, důležité je, jak dobře ho znáte a jste s ním sžití – rychlá reakce a schopnost vytáhnout z něj maximum může být často neocenitelná.
Zdá se vám lepší zrcadlovka? A někomu jinému zase bezzrcadlovka? Co si tedy mám pořídit? Pravda je taková, že každý hledá u foťáku něco jiného a je zcela v pořádku, že jednomu vyhovuje něco a druhému zase něco jiného. Nerozhlížejte se proto kolem, co si pořídil známý, ale soustřeďte se na to, co od foťáku požadujete vy.
Anna Jirásková, Centrum FotoŠkoda
Zeptala jsem se dalších fotografek, jaký byl jejich první fotoaparát a zdali s ním byly spokojené. Přečtěte si jejich názory a nechte se inspirovat.
Já osobně jsem začínala fotit na fotoaparát Nikon D90 a s výsledky jsem byla spokojená. Špatnou volbu jsem ale učinila u objektivu. Pořídila jsem si tehdy set foťák + univerzální objektiv Nikon 18-105mm. Fotila jsem pouze lidi – to nejpodstatnější pro focení lidí je nízká clona a tu můj objektiv neuměl nastavit. Příště bych si raději pořídila pevný objektiv – například 35mm nebo 50mm s clonou okolo f/1.8.
Je toho na vás stále moc a máte v tom zmatek? Zeptejte se lidí, kteří řešili toto téma stejně jako vy! Přihlašte se do fb skupiny Miluji focení >> a zeptejte se ostatních na konkrétní dotaz 🙂
Všech 51 komentářů k tomuto tématu najdete tady >>
Snad vám byl článek nápomocen :-).
Mějte se fajn,
Vaše Lenka