Zrcadlovka pro začátečníky: jak ji vybrat + další tipy (značky, objektiv, bezzrcadlovka)

Zrcadlovka pro začátečníky: ji jak vybrat + další tipy (značky, objektiv, bezzrcadlovka)

Vítejte u tohoto článku,

jako by to bylo včera, kdy jsem seděla u počítače a vybírala svoji první zrcadlovku a objektiv… ono je to už přes 10 let! Tehdy jsem vybírala stylem, který bych nikomu nedoporučila. Bohužel, takto nakupuje asi velká část fotografů začátečníků.

Projížděla jsem nabídku e-shopů a řídila se prakticky pouze cenou a značkou. Značku mi doporučil můj strejda – prý mám koupit Nikon. Moc jsem textům na e-shopech nerozuměla a nevěděla jsem, co všechna ta čísílka znamenají… Tak jsem vybrala zrcadlovku Nikon D90 se setovým objektivem.

Pokud vybíráte nyní i vy svoji první zrcadlovku a nechcete to dělat jako já formou „pokus/omyl“, přečtěte si tento článek.

Co se dozvíte v tomto článku:

  • Zamyšlení na úvod – opravdu zrcadlovka?
  • Bezzrcadlovky
  • Zrcadlovky – NIKON nebo CANON?
  • Jak vybrat tělo zrcadlovky?
  • Jaký objektiv do startu?
  • Moje výbava
  • Další (nutné) vybavení
  • Vzdělávání

Naučte se základy focení jednoduše s ebookem Tajemství fotografky

!!!AKČNÍ CENA 550 Kč 390 Kč PLATÍ POUZE DO 12.5.2021 DO 24:00! Více informací o e-booku zde >>

zrcadlovka pro začátečníky

#Zrcadlovka pro začátečníky nebo jiný typ foťáku?

Pro začátek opravdu moc moc doporučuji zamyslet se, jestli je zrcadlovka to pravé, po čem toužíte? Je totiž velká, těžká, drahá a složitá na ovládání…

Opravdu je zrcadlovka to, co chcete?

Pokud totiž chcete pohodlně a jednoduše fotit excelentní fotografie, poslouží vám skvěle také digitální kompakt. Ten je navíc malý a skladný, takže ho můžete zabalit do kabelky. Já například vlastním skvělý Canon G7X MARK 2, což je fotoaparát třeba na cesty a výlety.

zrcadlovka pro začátečníky

Zrcadlovku s sebou nikdy neberu, jelikož jako maminka nemám další ruce k dobru (stačí, že tahám děti). Kdybych byla na fotografickém začátku a chtěla bych si koupit fotoaparát na výlety, oslavy, k moři… Nikdy bych do zrcadlovky nešla. Můj maličký fotoaparát fotí božsky a dokonce natáčí úchvatná videa. Cenovka je oproti zrcadlovce nižší.

zrcadlovka pro začátečníky

#Bezzrcadlovky

Pokud byste chtěli opravdovou kvalitu, ale vadí vám velikost zrcadlovek, podívejte se určitě na bezzrcadlovky. Bezzrcadlovky jsou poslední dobou ohromě oblíbené a skoro by se dalo říct, že začínají válcovat zrcadlovky. A oč se jedná? Je to něco mezi kompaktem a zrcadlovkou. Oproti kompaktu je u ní možnost vyměňovat objektivy, ale je malá a skladná. Stejně tak, jako zrcadlovky můžete i na bezzrcadlovce nastavovat technické parametry, jako je ISO, clona, čas atd. a kvalita snímků je skvělá (v závislosti na dalších prvcích, jako je například světlo, kompozice, estetika…).

Jako velikou výhodu vnímám automatické ostření, které funguje skvěle. Ostření je u mnoha fotografů fotících na zrcadlovky kámen úrazu (v naší foto rodině na fb se ostření řeší dennodenně a spoustě fotografům nedá spát). Je velice těžké fotit například dovádějící děti nebo sport, když musíte zrcadlovkou namířit na oko člověka, namáčknout spoušť a teprve pak finálně domáčknout (nestíháte). Bezzrcadlovky to umí samy a všechno je dokonale automatické.

Bezzrcadlovky jsou prostě boží a mezi oblíbené a cenově dostupné značky bych zařadila například: 

Jak vybrat fotoaparát pro začínající fotografy

Chcete se podívat na další konkrétní značky foťáků a jak na toto téma reaguje FotoŠkoda?

ZAČÁTKEM ROKU 2021 JSME SPOLU S FOTOŠKODA VYTVOŘILI NOVÝ ČLÁNEK A NAJDETE HO TADY >>

zrcadlovka pro začátečníky

#Zrcadlovky – NIKON NEBO CANON?

Tohle je jedna z nejčastějších otázek začátečníků a není se co divit – obě značky jsou TOP na trhu, co se zrcadlovek týče. Moje odpověď zní: „Nezáleží, jestli Canon nebo Nikon.“ Focení není o fotoaparátu. Vím, že se to zdá skoro jako klišé, ale je to pravda. Obě značky jsou perfektní, takže nešlápnete vedle ani u jedné. Já jsem dokonce začínala u Nikonu a nyní mám Canon. Proč ta změna? Nátlak manžela 😀 (bývalý „Canonista“). Mně to bylo docela jedno a spíš jsem se zaměřovala na jiné důležité věci.

Jednu velkou výhodu ale u Canonu vidím. Canon je absolutní jednička na trhu a fotí jím skoro polovina fotografů. Díky tomu seženete hravě ke svému fotoaparátu jakékoliv vybavení (nové či bazarové). Stejně tak najdete pravděpodobně více videí a článků na internetu na téma Canon, než Nikon.

zrcadlovka pro začátečníky

#Zrcadlovka – jak vybrat tělo

Fotoaparátu samotnému (bez objektivu) se říká tělo. Zrcadlovky v sobě skrývají zrcátko, které uvidíte, když sundáte objektiv (od toho název „zrcadlovka“).

Vždycky doporučuji šetřit raději na těle, než objektivu (když už šetřit). To objektiv vám vytvoří krásnou fotku.

Cena bývá většinou kritériem č. 1 a o té máme každý svou představu. Celkově by se ale dalo říci, že začátečnické zrcadlovky, respektive jejich tělo, se pohybuje okolo 10 - 20 000Kč. K tomu pak přičtěte ještě cenu objektivu cca 4 - 8 000Kč. Tyto cenovky jsou samozřejmě pouze orientační.

Značku můžete vybírat na doporučení, dle recenzí nebo i podle sympatií, jelikož ovládání, čudlíky i velikost fotoaparátu se liší. Dobré je zajít osobně do kamenného obchodu a podívat se, jak různé značky zrcadlovek vypadají, jak jsou velké a třeba jak se liší jejich uspořádání v menu.

Digitální zrcadlovky včetně cen a popisů najdete například u FotoŠkoda >>

Mezi favority začátečníků patří například zrcadlovky:

zrcadlovka pro začátečníky

#Jaký objektiv do startu?

Vybírat můžete mezi zoom objektivy (přibližují a oddalují záběr) nebo pevnými objektivy (nejde zde „zoomovat“ a přibližovat/oddalovat záběr, ale za to mají jiné kvality!).

Doporučit všeobecně objektiv do fotografického startu je poměrně složité. Problémem je, že většina začínajících fotografů nechce fotit pouze jeden žánr, ale chtěli by fotit tak nějak vše. Já to chápu, ale bohužel to často dopadne tak, že si začátečník koupí univerzální, setový objektiv, ze kterého ovšem nedostanete tak skvělé výsledky, jaké byste si představovali.

Osobně myslím, že je dobré jít cestou takovou, že si pořídíte do startu neutrální objektiv, ale k tomu i objektiv odpovídající vašemu žánru – např. pevný, světelný objektiv 50 mm, který skvěle poslouží pro focení lidí.

zrcadlovka pro začátečníky

#Jaké parametry u objektivu sledovat?

  • Ohnisková vzdálenost
  • Světelnost

Ohnisková vzdálenost – uvádí se v milimetrech, ovlivňuje, kolik prostoru se vám vejde do záběru (zdali široký nebo úzký záběr) a také, jak daleko budete stát od foceného objektu. Čím nižší ohnisková vzdálenost, tím širší bude záběr (na fotce bude spoustu okolního prostoru, což se hodí například pro focení interiéru nebo přírody) a zároveň budete stát velice blízko od objektu, který fotíte.

Poku fotíte lidi, pro většinu fotografů je optimální, když se ohnisková vzdálenost pohybuje něco mezi 24 – 85mm. Nízká ohnisková vzdálenost s čísly kolem 6 – 11mm jsou tzv rybí oka – fotku hodně „zakulatí“ a hodí se spíš než na focení lidí pro fotografie interiéru, přírody, okolního prostoru… Vysoká ohnisková čísla nad 150mm jsou vhodná pro focení vzdálených objektů (například pro focení vzdálené zvěře atd.) – musíte stát od foceného objektu už hooodně daleho.

Světelnost – je označena písmenem „f“ – značí, jakou minimální hodnotu clony f můžete na objektivu nastavit. Čím nižší clonové číslo f, tím více světla (mimo jiné i více rozmazaného pozadí za foceným objektem, což je velice často žádaný efekt).

Zoom „neutrální“ objektiv do startu např:

Pevný objektiv podle žánru:

Pro focení lidí se hodí např, 35mm, 50mm nebo 85 mm. Světelnost f by měla mít nižší hodnoty – například f/1.4, f/1.8… s nižší světelností f roste bohužel i cena objektivu. Všechny tyto parametry (včetně požadované ceny) si zadejte do filtru vyhledávače a vyjedou vám výsledky >>

PS: Nezapomínejte sledovat i značku, pro jaký fotoaparát je objektiv vhodný!!!

Příklad:

Koupíte si objektiv v setu, o kterém nic nevíte a teprve, když s ním začnete časem fotit zjistíte, že má nejnižší možnou nastavitelnou clonu f/4. Toto je pro portrétní fotografii hodně vysoké číslo. S tímto objektivem nedosáhnete krásně rozmazaného poradí za focenou osobou a vaše fotky přátel či dětí nebudou odpovídat vašim představám.

Je dobré věnovat výběru objektivu dostatek času. A také je fajn nedramatizovat to a nebát se. Někdo se třeba bojí, že si nechce kupovat portrétní objektiv, jelikož chce fotit i jiné věci. Samozřejmě, že i s portrétním sklem můžete fotit cokoliv jiného. To není problém. Já také fotím portrétními objektivy makro fotografii nebo krajinu. Není to sice optimální, ale jelikož toto není můj hlavní žánr, tak mi to bohatě stačí a jsem spokojená.

Jaký fotoaparát vybrat pro začátečníky

Jak získat jistotu, že vyberu dobře?
Odpovězte si na tyto 2 otázky:

  • JAKÝ JE VÁŠ ŽÁNR?

Pokud chcete začít fotit, tak přeci víte, jestli jste dobrodruh a chcete fotit krásné snímky na cestách a výletech, nebo jestli jste maminka a tím pádem budete fotit hlavně rodinu a děti. Dokonce i když jste studentka, která se chce naučit fotografovat vše, tak víte, jestli budete pravděpodobně fotit lidi kolem vás a nebo vás naopak fotit lidi vůbec nebaví a přednost dáváte přírodě a architektuře… To, že sem tam budete fotit i něco jiného, je v pořádku. Zaměřte se především na ten žánr, který převažuje.

Pokud budu fotit cca ze 70 procent lidi a ze 30 procent všechno možné, tak i tady se mi opravdu vyplatí jít do portrétního objektivu.

  • KOLIK CHCETE DO OBJEKTIVU INVESTOVAT?

Cenový rozsah je velký a vy víte, jestli můžete investovat 1 000 Kč nebo 50 000 Kč.

Na základě žánru a rozpočtu (případně značky fotoaparátu) vám už kdokoliv jednoduše poradí, jaké máte při výběru možnosti. Zeptat se můžete v diskuzích na internetu či facebookových skupinách - Např. Fotoporadna. Vždycky ale musíte napsat ŽÁNR A ROZPOČET

fotograf - zrcadlovka

#Moje výbava

Ve své výbavě mám Full Frame zrcadlovku Canon 6D a jsem s ní opravdu moc spokojená. Nepřestává mě fascinovat například tím, jak skvěle si poradí s vysokým ISEM. Šum na fotografiích skoro neznám. 🙂

Kvůli svatbám, abych měla ještě jeden foťák, jsem si pořídila další tělo (tedy bez objektivu) a to bezzrcadlovku Sony Alpha 7 III. Moc jsem se těšila, že konečně využiji výhody bezzrcadlovek. Především rychlejší a chytřejší ostření – ostří to úplně samo a snadno! K tomu jsem si pořídila adaptér pro Sigma objektivy a aktuálně fotím spíš na tuto bezzrcadlovku.

Z objektivů nejvíce využívám: Sigma 35mm Art se světelnostá f/1.4. Tento objektiv se skvěle hodí na focení newborn a dětské fotografie a nebo jakékoliv ateliérové focení.

Řada objektivů Sigma ART se neskutečně povedla! Poměr cena/výkon u těchto objektivů je úžasná a s mnoha fotografy jsme již nesčetněkrát obdivovali jejich krásnou kresbu. Jejich objektivy jsou masivnější a materiálově skvělé. Pokud do této řady objektivů půjdete, určitě nebudete litovat.

I když je to značka Sigma, nemusíte se obávat, že by objektiv nepasoval na fotoaparát jiné značky – musíte se ale dívat na to, jestli objektiv má bajonet pro vaši značku fotoaparátu. To znamená, že já mám objektiv Sigma s bajonetem pro Canon.

Druhým objektivem, který využívám často, je Canon 85mm se světelností 1.8. Tento objektiv je fajn a využívám ho především na portrétní a rodinné focení venku. Časem bych ho ale ráda vyměnila za Sigmu art 85mm f/1.4.

Dále využívám objektiv Sigma art 70 mm – výborný na makro fotografii a snímky detailů.

Chcete se naučit ve Photoshopu? Základní KURZ ADOBE PHOTOSHOP

CENA KURZU 1 990 Kč 1 490 Kč PLATÍ POUZE DO 15.5.2021 DO 24:00! Více informací o kurzu zde >>

zrcadlovka pro začátečníky

#Další (nutné) vybavení

  • Paměťové karty – pozor, na trhu jich najdete velké množství a jejich cena se liší. Víte proč? Často to není jen marketingový trik, ale i karta může být méně nebo více kvalitní a to se projevuje především na rychlosti (rychlost zápisu dat). Tento údaj máte u karty vždy napsaný číslicí od 2 MB/s do 10 MB/s – čím vyšší číslo tím lepší. Dalším faktorem, který vás bude zajímat je samozřejmě velikost karty. Já mám několik karet velikosti 32 GB a 64GB.
  • Brašna – měla by vám být sympatická především velikostí, množství kapes atd. Já vlastním úchvatný batoh značky Kamrette
  • Externí blesk – využívám ho minimálně (většinou jen v pozdních hodinách na svatbách a oslavách), ale patří určitě do základní výbavy. Já vlastním externí blesk Canon 430EX II Speedlite.
  • Popruh – bývá často součástí balení nového fotoaparátu, le potěšit vás může designový – například od Lokoko
  • Programy pro editaci fotografií – patří mezi podstatnou výbavu každého fotografa. Mrkněte na nabídku od Adobe – Plán pro digitální fotografii stojí jen 315 Kč měsíčně a získáte programy Lightroom i Photoshop. Vyzkoušejte si Photoshop na týden zdarma – klikni tady. Stáhnout si můžete také moji video lekci Photoshopu zdarma (31 min) >>
ADOBE PHOTOSHOP

Podívejte se na ceny + informace od Adobe

#Vzdělávání

Tělo, objektiv i další vybavení máme a teď je čas vrhnout se na to nejdůležitější – NAUČIT SE FOTIT. Když byste měli někoho známého, kdo vám v tom startu trochu pomůže, tak je to skvělé a k nezaplacení.

Pokud se chcete naučit ovládat zrcadlovku JEDNODUŠE a zábavně, doporučuji vám podívat se třeba na můj mini kurz Začínáme fotografovat zrcadlovkou. Je to online kurz, ve kterém se naučíte základy, jako ISO, clona, čas, ale vysvětlím vám také principy světla, nebo jaká jsou důležitá kompoziční pravidla.

K němu se skvěle hodí e-book Tajemství fotografky – aktualizovala jsem jeho obsah a najdete v něm témata od ovládání fotoaparátu přes různé styly focení (dětská i rodinná fotografie, lifestyle …) až po foto byznys.

Spoustu užitečných informací najdete také na mém blogu nebo v produktech zdarma. Mrkněte například na Týdenní FOTO trénink >>

jak fotit zrcadlovkou

Snad vám článek pomohl a inspiroval vás.

Mějte se hezky

Vaše Lenka

Jsem vášnivou portrétní fotografkou. Mým posláním je předat své zkušenosti nejenom začínajícím fotografkám, ale i maminkám, podnikatelkám a všem, kteří chtějí uchovat vzpomínky na nejhezčí okamžiky našeho života. Můj příběh si přečtěte tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Sledujte mě
  • Zúčastněte se online FOTO tréninku zdarma >>
    .
  • Nejnovější články