SEO pro fotografy: Jak docílit toho, aby vás klienti našli?

seo pro fotografy

Fotíte krásně, máte portfolio plné emocí a klienti jsou nadšení. Přesto se nové zakázky nehrnou tak, jak byste si představovali. Problém je v tom, že se váš web ztrácí v záplavě konkurence. Jak na to, aby byl váš web vidět a lidé vás našli? Právě tady přichází ke slovu SEO. 

SEO (Search Engine Optimization) není žádná kouzelná magie. Jde o soubor principů, které by váš web měl splňovat, aby ho vyhledávače milovali a potenciální zájemci k vám tak měli co nejsnazší cestu. V článku si ukážeme, jak tvořit web v souladu se SEO na příkladu svatebních fotografů. 

TIP: Pokud vás SEO zajímá a rádi byste se mu věnovali víc, podívejte se na tento SEO kurz pro začátečníky

V ČLÁNKU NAJDETE:

  1. Jak správně zvolit klíčková slova
  2. Kam vkládat klíčová slova
  3. O čem psát do blogu
  4. Co jsou zpětné odkazy a proč je sbírat
  5. Jak se dostat do vyhledávání ChatGPT

Článek pro vás připravila:
Lucie Dědková
Byznys mentor a marketingový stratég

Pomáhá jednotlivcům najít, co jim v marketingu bude fungovat a učí je díky tomu skvěle vydělávat. Firmám zase nastavuje marketingovou strategii a nachází příležitosti k navýšení zisků. Její praktické rady a přístupy proměňují byznys v dobře fungující celek.

Nestačí napsat „jsem svatební fotograf“

Základním kamenem SEO jsou správně zvolená klíčová slova. Pokud si na web napíšete jen „jsem svatební fotograf“ a přidáte galerii povedených snímků, bohužel to nestačí. Google denně prohledává tisíce stránek fotografů a vy snadno splynete s davem – bez šance být nalezeni těmi, kteří vás skutečně hledají.

Volte delší klíčová slova, která přesně popisují to, co člověk opravdu hledá – tzv. long-tail výrazy. Vyhledávače nerozlišují, kdo fotí nejlépe, ale kdo jim to dokáže správně říct, kdo to má nejlépe popsané. Potenciální klienty v první řadě zajímá, odkud jste. Rozšiřte své hlavní klíčové slovo například na „svatební fotograf jižní Morava“ nebo „svatební fotograf Středočeský kraj“.

Definuje vaši práci něco dalšího? Třeba styl, oblíbené roční období, oblíbené místo? Využijte ho pro slovní spojení jako „focení podzimních svateb v Beskydech” či „focení venkovních svateb na Pálavě”. Bez konkrétních a chytře zvolených výrazů zůstanete jen jedním z mnoha. A to by byla škoda.

seo pro fotografy
Napsat si na homepage „svatební fotograf” dnes už bohužel nestačí. Buďte konkrétní, odlište se.

Kam vkládat klíčová slova?

Klíčová slova se měla objevovat napříč celým webem jako přirozená součást textu. Při psaní myslete na čtenáře – nepište pro Google, jen ho mějte v hlavě jako tichého pozorovatele.

Nezapomeňte na klíčová slova i na méně nápadných, ale stejně důležitých místech, která vyhledávače zohledňují: 

  • Nadpisy – názvy jednotlivých stránek (H1) i menší nadpisy jednotlivých kapitol a odstavců. 
  • Popisy obrázků – alt popisy, názvy obrázků.
  • Metadata (meta title a meta description) – zobrazují se ve výsledcích vyhledávání, neslouží vyhledávačům ale lidem (aby hned věděli, co na dané stránce najdou).

Stránkou, kde si s klíčovými slovy můžete opravdu pohrát a využívat je ve velkém, je blog. Můžete kouknout na blog fotografky Lenky nebo můj – blog marketérky a business mentorky Lucie Dědkové.

O čem psát do blogu

  • Reportáže z vašich svateb – Např. „zimní svatba v Třeboni“.
  • Tipy pro fotografy – O technice a vybavení, kde hledat inspiraci, co řešit na předsvatební schůzce, jak fotit svatbu, jak na postproces svatebních fotografií.
  • Tipy pro snoubence – Jak vybrat svatebního fotografa, nejčastější chyby při svatebním focení, jak vytvořit seznam pro focení skupinek.
  • Obecné svatební tipy – Využijte své zkušenosti z velkého množství svateb a podělte se o tipy na hry, zábavu, harmonogram, výzdobu. Dostanete se tak k velkému množství zajímavých klíčových slov i mimo obor focení. 
  • Tipy na svatební místa z pohledu fotografa – recenzujte místa, na kterých jste fotili. 

V blogu se fantazii meze nekladou, pište o čemkoliv, co se alespoň okrajově týká vašeho oboru. Buďte osobní, užiteční a zároveň dohledatelní. Dobře napsaný SEO článek se může dostat na přední pozice vyhledávačů a od něj už to čtenáři mají jen krůček k vašim službám. 

seo pro fotografy
Váš blog se nemusí týkat výhradně focení – jako svatební fotograf jste už viděl spoustu veselek, tak se podělte o rady a zkušenosti.

Sbírejte zpětné odkazy

Důležitou roli v SEO hrajou i odkazy z jiných webů vedoucí na ten váš. Čím více jich získáte z kvalitních a důvěryhodných webů, tím větší je šance, že vás vyhledávače posunou ve výsledcích výš.

Můžete například požádat majitele svatebního místa, s nímž máte zkušenost, zda by vám věnoval odkaz na svém webu (pokud na něm má například sekci o ověřených dodavatelích). Vy se o něm na oplátku zmíníte v reportáži na svém blogu. Podobně se můžete spojit i s dalšími svatebními dodavateli (koordinátorkami, květinářkami, dekoratérkami, djs).

Další variantou je nabídnout jinému podnikateli, že mu na blog zdarma napíšete článek o svatebním focení, pouze za možnost zpětného odkazu. Může jít o e-shopy se svatební výzdobou, oblečením a doplňky pro nevěsty či s technikou pro fotografy, ne o přímou konkurenci. Sbírat takové kontakty vám pomohou mimo jiné Facebook skupiny pro podnikatele, jako je Společně nahoru. Také by váš profil neměl chybět v různých databázích fotografů a svatebních dodavatelů.

Jak se dostat do vyhledávání ChatGPT?

Význam ChatGPT při vyhledávání informací na internetu s každým dnem roste. Od listopadu 2024 navíc začal uživatelům doporučovat konkrétní weby a přidávat přímé odkazy – to z něj dělá nový, velmi slibný zdroj návštěvnosti pro váš web.

Jak se do vyhledávání ChatuGPT dostat, aby vás doporučoval? V první řadě o vás musí vědět. Toho lze dosáhnout dvěma cestami:

  1. Budete s ním o svém webu přímo komunikovat (nebo někdo jiný).
  2. Narazí na vás sám během procházení internetu –  to ovšem není jen tak, ChatGPT má poměrně přísná kritéria a doporučuje jen obsah, který je kvalitní, relevantní a v souladu se zásadami dobrého SEO.

Pokud není váš web správně čitelný, může ho ChatGPT přeskočit nebo mu nemusí rozumět. Projděte si tento článek, v němž se dozvíte, jaká technická kritéria je potřeba splňovat, aby ChatGPT váš web přečetl a mohl se tak o vás dozvědět a doporučovat vás dál.

seo pro fotografy
Pokud si se SEO nevíte rady a chtěli byste to změnit, kurz pro začátečníky je ideálním řešením.

Chcete-li do SEO proniknout intenzivněji, nenechte si ujít kurz Ovládněte SEO: Klíč k organickému úspěchu od byznysové mentorky Lucie Dědkové. Je vhodný pro začátečníky a naučíte se v něm používat nástroje jako Google Analytics 4, Google Search Console a další. Vyzkoušejte také výzvu Dostaň svůj web na 1. stranu Google


Doufáme, že ti článek pomohl a trochu tě nakopl správným směrem. Držíme palce. 💪
Lucka a Lenka

⭐️ PS: Lucii Dědkovou můžete potkat i v mém online kurzu Marketing pro fotografy, video tvůrce a kreativce a také v navazujícím kurzu, který uvádí všechnu teorii do praxe Marketing pro fotografy - navazující kurz se zaměřením na SEO, e-mailing a AI ChatGPT. Pokud jste neprošli prvním marketingovým kurzem, ale máte zájem o tento navazující, je to možné! Jen se nebudeme zabývat základní teorií, ale půjdeme rovnou k věci 🙂

Oba kurzy jsou dotované Úřadem práce, takže zaplatíte jen zlomek ceny. Dotaci může získat zaměstnanec, OSVČ, student i maminka na mateřské a podání přihlášky? To moc času nezabere! Pro získání dotace stačí splnit pár jednoduchých podmínek.  Celý postup a více informací najdete v odkazech. 👌

Autorka značky Miluji focení, lektorka online kurzů Lightroom a Photoshop a vášnivá fotografka Můj příběh si přečtěte tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *