Marketing pro fotografy už nejde dál ignorovat. Dříve fotografům stačilo pouze fotit a klienti vás doporučili dál. Jen díky recenzím jste zaplnili hravě svůj kalendář zakázkami. Tahle doba je fuč.
Dobrá recenze hraje důležitou roli samozřejmě i dnes, ovšem nedá se na ni spoléhat jako na jediný prostředek k získávání zákazníků. Pokud s focením teprve začínáte nebo nepodnikáte několik let a nemáte vybudovanou stálou klientelu, měli byste se o sebeprezentaci a marketing zajímat o to víc.
Jak přistupovat k sebeprezentaci?
Stanovit si strategii, přemýšlet o svých službách, cenách i procesech. Být sám sebou. Dělat práci nejlépe, jak jen to umíte. Zajímat se o marketing, reklamu, SEO, web... Díky tomu všemu jste na správné cestě za spokojeným podnikáním.
Fotografům samozřejmě nehraje do not ani covidová doba nebo aktuální zvyšování cen energií, materiálů, služeb a produktů obecně. Fotky jsou mezi prvními věcmi, které si lidé odepřou. Pokud jste doposud marketing moc neřešili, je čas to změnit. Vzhledem k době a konkurenci v oboru můžeme očekávat, že prosadit se a uživit pouze fotkou bude čím dál náročnější.
Jak se s tím poprat? V tomto článku najdete 5 základních rad ke správnému marketingu a strategii.
V závěru článku se také dozvíte o mém plánovaném webonáři, na který se už teď můžete zdarma registrovat.
Webinář: JAK NA ÚSPĚŠNÉ BUDOVÁNÍ ZNAČKY PRO FOTOGRAFY
FOCENÍ JE BYZNYS
Velká chyba fotografů je, že focení nevnímají jako podnikání. Pokud si ovšem založíte živnost a chcete se focením živit nebo si jím přivydělávat, je to prostě byznys. Tím pádem, musíte prodávat své služby, i když slovo prodej nemáte v lásce.
Často slýchávám taky fotografy nadávat, jak je focení jejich rodinou a okolím vnímáno pouze jako zábava a ne práce… tuhle reputaci si ovšem fotografové v ČR tvoří sami.
V 90% sleduji fotografky, které k focení nepřistupují byznysově. Nedokážou o sobě říct: „Ano, jsem podnikatelka.“ Mají problém si za focení říct peníze a být (zdravě) sebevědomé. Jak vás ostatní mají brát vážně, když se neberete vážně samy?
(U mužů tento problém tolik nevidím, ale je to samozřejmě podáno hodně obecně a jen z mého úhlu pohledu.)
V první řadě si ujasněte, jaká je vaše vize? Kam se chcete dostat? Proč chcete fotit a kdo je váš ideální klient? Jaká služba by cílovou skupinu potěšila nejvíc? Co si od podnikání slibujete?
Fotografové často do fotografické branže spadnou, ani neví jak… O své vizi, plánech, cílové skupině atd. dostatečně nepřemýšlejí. Pokud se jednoho dne rozhodnete focením při/vydělávat, sedněte si ke svému byznys plánu a analýze. Sepište si odpovědi na otázky výše a doplňte je o analýzu trhu.
ANALÝZA TRHU MŮŽE OBSAHOVAT
Ze své praxe vím, že rodinných fotografek je hodně. Pokud chcete jít do této oblasti, čím se odlišíte? Čím bude vaše práce jiná? Čím se budete prezentovat a co chcete svému publiku sdělit? Jak zaplníte svoje portfolio ukázkami fotek z vytoužené oblasti? Naplánujte si konkrétní kroky.
POČÍTEJTE S REÁLNÝMI ČÍSLY
Vizi, analýzu a plán doplňte konkrétními čísly. Kolik času chcete práci věnovat? Kolik klientů zvládnete odfotit týdně/měsíčně? Sepište si hodiny poctivě – kolik času vám skutečně zabere 1 klient, když počítáte i dopravu na lokalitu, veškerou komunikaci přes e-mail, objednávání tiskovin, balení balíčků atd. Nelžete si! Jaké budete mít reálné náklady měsíčně? Kolik vám zbyde?
Opět i v této oblasti vídám v ČR problém. Fotografové/ umělci/ kreativci obecně nemají čísla zrovna v lásce… Strategii, plánování a propočítávání cen podceňují. Nechtějí si přiznat, kolik času skutečně focení věnují a kolik do něj reálně už investovali peněz. Není to i váš případ?
TVOŘTE SI SVŮJ BUSINESS PLÁN POCTIVĚ A PRAVIDELNĚ HO DOPLŇUJTE
Přemýšlejte o své práci do hloubky. Existují pro to různé pomůcky – například poznámková aplikace Google Keep, která se vám ve všech zařízeních synchronizuje. Dále jsou tu myšlenkové mapy Coggle. Pomoct může Canva, kde si vytvoříte na míru design svých pracovních listů. Stačit může ale i obyčejný Word a Excel.
Když se řekne slovo marketing, většina lidí si představí jen IG a FB. Marketing je ale kompletní komunikace a propagace vaší služby. Spadá tam například e-mailing, blog, tvorba kampaní, speciální nabídky a slevy, Google firmy, práce s recenzemi… Hledejte různorodé cesty prezentace a prodeje svého focení.
NESPOLÉHEJTE JEN NA JEDEN KANÁL
Co by se stalo, kdyby dnes IG a FB navždy skončil? Kdyby se Mark Zuckerberg rozhodl, že zavírá krám? Ovlivnilo by to vaše podnikání? Nikdy není dobré spoléhat jen na jeden kanál a to nejen pro případ, že by IG a FB už nebyly. Jde i o dlouhodobé budování jistoty, že vás klienti najdou i jinými cestami. Kvalitní, funkční a dohledatelný web by měl být základ.
Správně vytvořené portfolio je to nejdůležitější, čím se fotograf prezentuje. Ať už máte portfolio na webu (v ideálním případě) nebo kdekoliv jinde, dbejte na to, aby bylo portfolio vytvořeno správně. Vkládejte do něj jen takové fotky abyste si přitáhli ideálního klienta.
Nemíchejte v portfoliu 10 foto oblastí / žánrů. Prezentujte na webu jen ty snímky, které byste v budoucnu zase rádi fotili. Držte se jednoho až tří žánrů. Zbytek na webu být nemusí nebo můžou být jen v nějaké vedlejší sekci.
Instagram je nejoblíbenější platforma fotografů, a proto by vás určitě zajímalo pár slov i k tomuhle tématu.
Vše se mění a vyvíjí a je potřeba si připustit, že Instagram možná nebude vždy ideální kanál pro fotografy. Za poslední roky se výrazně zhoršily algoritmy a vaše příspěvky nevidí tolik diváků. Z IG se taky stává platforma pro prezentaci videí. Kam to asi směřuje, co?
To ale neznamená, že je všem dnům konec. IG má stále smysl. Základem úspěchu je, abyste byli autentičtí a sví. Měli byste tvořit zajímavý obsah, který bude lidi bavit, inspirovat nebo vzdělávat. Přistupujte k němu správně.
Zamyslete se také nad tím, jestli nezačít využívat i jiný kanál (nikdy bychom neměli sázet jen na jednu kartu). Pro business focení a portréty se hodí například LinkedIn. Pokud vám funguje hezky FB, fungujte rozhodně i na něm. Mějte oči otevřené, sledujte novinky. Dřív či později se objeví nová síť – buďte tam mezi prvními.
TIPY PRO INSTAGRAM
Sledujte trendy na IG – buďte v obraze, jaké nástroje zrovna fungují a co frčí. Nemusíte se samozřejmě řídit vším. Hledejte vlastní cesty, co vám funguje a co ne. Pokud ovšem aktuálně fungují reels, proč to nezkusit. Stačí nahrát 5s backstage z focení miminka a přidat finální fotku – nemusíte v reels dělat nic extra náročného nebo co je vám proti srsti.
Pokud si zoufáte, že vám ten kanál stejně nefunguje (málo lajků, sledujících, zobrazení nebo objednaných klientů na focení), není to nic extra zvláštního. Organický dosah příspěvků jde opravdu do kytek a vést úspěšně IG profil je čím dál těžší. Nicméně tu zatím úplná alternativa není, tak proč brečet nad rozlitým mlékem.
U mě osobně je například IG spíš slabší kanál. Mnohem úspěšněji mi zákazníky přivádí web (kde mám blog a pracuji se SEO) a FB skupina. Fungují mi skvěle kampaně a taky si zakládám na e-mailingu (možná jste si všimli ;-). To ale neznamená, že se na IG vykašlu. Čím více kanálů, tím mám pevnější půdu pod nohama.
Marketing a sebepropagace není něco, co by stačilo udělat jednou za rok. Je to nekonečná práce a součást podnikání. Ze svého pracovního času byste měli věnovat kolem 10 – 30 % času marketingu. Nastavte pravidla všem svým byznysovým pravidlům. Hledejte nástroje, které vám pomohou k funkční strategii a efektivitě práce.
Osobně mě marketing neuvěřitelně baví. Studuji ho roky, mám spoustu kurzů specializovaných například na budování značky, strategii nebo Facebook reklamu a vše využívám každý den nejen pro svou fotografickou práci, ale i pro budování značky MILUJI FOCENÍ.
Těchto 5 rad je samozřejmě jen malý střípek toho, co se o marketingu můžete naučit. Pokud vás toto téma zajímá, určitě vás potěší můj marketingový kurz 👉 do konce ledna ho nabízím za výrazně sníženou cenu. Nech se inspirovat a nauč se, jak pracovat efektivněji a s větším nadhledem.
Marketingový kurz: Z hobby fotografky profesionálkou
4 týdny výukového programu
12 online lekcí
1x individuální konzultace
Za sníženou cenu do 31.1.24. Více o kurzu >>
Děkuji moc, že jste dočetli až sem a přeju vám spoustu úspěchů (nejen) v podnikání a focení.
Mějte fajn den,