Jak začít fotografovat zrcadlovkou

fotografování

Aneb jsem úplný začátečník a ještě nic neumím

Hned na úvod se přiznám, že články tohoto typu nemám moc v oblibě. Jednoduchý návod, jak se naučit ovládat zrcadlovku a celkově fotografovat totiž neexistuje. Na druhou stranu si uvědomuji, že pokud uvažujete o koupi zrcadlovky (nebo ji dokonce už máte doma), bude tohle první téma, které budete vyhledávat.

Rozhodla jsem se pojmout tento článek trochu jinak. Prosím nečekejte, že tu najdete vysvětleny expoziční režimy focení nebo vlastnosti čudlíků zrcadlovky. Myslím totiž, že když člověk stojí na samém začátku, je potřeba dívat se i na jiné záležitosti, než je samotné ovládání foťáku.

Chci vám například vysvětlit, proč je opravdu nutné, abyste znali svůj žánr, nebo proč se neustále omílá, že byste neměli fotit na automatiku. Nejčastější problém všech začátečníku totiž je, že se přehltí technickými informacemi a snaží se pochopit vše strašně rychle. V hlavě kvůli tomu vznikne jen guláš a pochybnosti, že koupit zrcadlovku byla chyba.

Mým cílem je zamyslet se, jaký první krůček byste jako foto amatér měli udělat, abyste začali ovládat zrcadlovku s lehkostí. 

 

fotograf - zrcadlovka

Na závěr článku bych vám chtěla představit jednu z cest, jak se naučit fotit JEDNODUŠE A EFEKTIVNĚ. Vytvořila jsem totiž zcela nový online kurz Začínáme fotografovat zrcadlovkou, díky kterému pochopíte vše hravě a s lehkostí. Více v článku.

POVÍDAT SI BUDEME O TĚCHTO TÉMATECH

  • Co bych měl/a vědět ještě předtím, než si pořídím zrcadlovku
  • Žánr – proč je důležité zaměřit se jen na jeden
  • Mám zrcadlovku! Jak začít?
  • Foto slovníček
  • Proč (ne)fotit na plnou automatiku
  • Kurz Začínáme fotografovat zrcadlovkou

Ráda bych upozornila, že se jedná pouze o moje vlastní názory! Ty se totiž v oboru fotografování dost liší. Co jednomu fotografovi přijde podstatné, druhý odmítá. Co se jednomu fotografovi na snímcích líbí, druhý nesnese. Co sedí mně, nemusí sedět vám.

 

CO BYCH MĚL/A VĚDĚT JEŠTĚ PŘEDTÍM, NEŽ SI POŘÍDÍM ZRCADLOVKU

(Pokud už zrcadlovku doma máte, tak tyto řádky přeskočte.)

V první řadě – ano, je to pravda – fotit na zrcadlovku vskutku není tak jednoduché, jak byste si přáli. Pokud tohle čtete již poněkolikáté, a přesto tomu nechcete věřit, sami se o tom pravděpodobně přesvědčíte.

Jestli vás doposud bavilo focení na mobil či kompakt, neznamená to, že vás bude bavit i focení na zrcadlovku. Můžete tady totiž narazit na zásadní problém – k focení jste doteď přistupovali s lehkostí, bez očekávání a nezabývali jste se technickými věcmi. To vše se u focení zrcadlovkou liší.

zrcadlovka

Než se rozhodnete pořídit si zrcadlovku, položte si následující otázky:

  • Chce se mi učit i technická stránka focení? Expozice, kompozice, ISO, clona, čas … Opravdu se tím chci zabývat?

Pokud je vaše odpověď spíš NE, nemá pro vás zrcadlovka až takový smysl.

Jestli se nechcete zabývat širším nastavením fotoaparátu a chcete prostě jen fotit, doporučuji vám pořídit si mobilní telefon se super fotoaparátem, kompakt nebo polozrcadlovku.

  • Chce se mi tahat tak velký fotoaparát?

Jako máma svoji zrcadlovku jen zřídka beru na výlety nebo na dovolenou. Je opravdu velká a těžká a prostě bych ji už neunesla. Stejně tak ji nemohu uložit do kabelky a nosit ji při sobě během dne.

  • Chce se mi investovat do zrcadlovky a další techniky?

Na internetu jste viděli zrcadlovku za 8 000 Kč, tak proč si ji nepořídit? Tak tento přístup je samozřejmě špatný. Nejlevnější zrcadlovka na trhu pravděpodobně nebude fotit ty nejúžasnější snímky na světě. Určitě by bylo lepší trochu si připlatit.

Počítejte také s dalšími výdaji – náhradní baterie, paměťové karty, foto brašna, vzdělávací kurzy a knihy, časem možná i jiný objektiv …

ODPOVĚDĚLI JSTE NA VŠECHNY OTÁZKY: „Jasně! Tohle všechno vím, a přesto si moc zrcadlovku přeji!“

No tak super! V tom případě jděte do toho 😊.

 

ŽÁNR – PROČ JE DŮLEŽITÉ ZAMĚŘIT SE JEN NA JEDEN

V žánru byste měli mít ideálně jasno ještě před tím, než si budete pořizovat zrcadlovku. Je to první věc, na kterou se vás zeptá kdokoliv, s kým se budete radit o její koupi (prodejce techniky, fotograf atd.).

Já vím, že by pro většinu začátečníků bylo nejlepší, kdyby existoval super levný fotoaparát, který dokáže dokonale vyfotit naprosto vše. Tak to bohužel není. Žánr je důležitý především kvůli volbě objektivu, jelikož vlastnosti portrétního objektivu, makro objektivu či reportážního objektivu se liší.

Žánr je také důležitý z hlediska výběru foto knih, kurzů a celkově studia.

PŘÍKLAD Z PRAXE

Já jsem portrétní fotografka – fotím převážně lidi, klienty, naši rodinu a dceru. Z tohoto důvodu fotím portrétním objektivem, který dokáže vykouzlit naprosto jedinečnou scénu s rozmazaným pozadím.

Od začátku jsem investovala peníze do kurzů se zaměřením na portrétní fotografii. Četla jsem články a knihy převážně o focení lidí a sledovala portrétní fotografy a jejich práci. Kdybych se chtěla zaměřit na všechny obory / žánry, stálo by mě to mnohem více peněz, času a pravděpodobně i nervů.

Je lepší soustředit se jen na jednu oblast a v ní excelovat, než být průměrný v deseti oblastech.

Pokud si teď zoufáte, že vy ale nemáte jen jeden žánr a chcete toho fotit více, tak vás uklidním. I já fotím na své portrétní objektivy sem tam květinky, broučky nebo panoramata. Ono vymezit si žánr neznamená, že byste nemohli fotit nic jiného. Je ale dobré znát svůj žánr číslo 1 a do něj vkládat nejvíce úsilí i peněz.

 

MÁM DOMA ZRCADLOVKU! JAK ZAČÍT FOTOGRAFOVAT?

Nikdy nezapomenu na ten pocit, když jsem držela v rukou poprvé svoji zrcadlovku Nikon D90 se setovým objektivem! To nadšení, že budou moje fotografie ty nejkrásnější na celém internetu 😀 … Dokonce jsem byla i z prvních nafocených fotografií nadšená ( i když byly pořízené samozřejmě na automatický režim).

MOJE PRVNÍ FOCENÍ

Vkládám vám na ukázku své první fotografie, které jsem pořídila v roce 2010. Vlastně se o nich nedá asi nic moc říct – prostě normálka. Hezké fotky. Trochu nemastné, neslané… Ale jo, jde to.

jak fotit zrcadlovkou

jak fotit zrcadlovkou

jak fotit zrcadlovkou

jak fotit zrcadlovkou

„Jde to“ ovšem většině foto amatérům nestačí a chtějí víc!

Přejete si, aby vaše fotky vypadaly úchvatně a měly jiskru. Nemluvě o tom, když je vaším snem věnovat se focení profesionálně.

Doba je natolik náročná, že být průměrný k úspěchu nestačí.

Jak tedy začít? Naprosto obyčejně a přirozeně. Začnete svoji zrcadlovku prozkoumávat. Naučíte se ji zapnout / vypnout, pročtete Menu, nastavíte formát fotografií (pravděpodobně .jpg)… Ale žádné velké zázraky zprvu zkoušet asi nebudete.

Většina začátečníků nastaví režim Auto (plně automatický režim) nebo Scn (Scénický režim) a vyrazí fotit. Co ale dál, když se chcete ve focení zlepšovat? Je asi milion věcí, které se k fotografování vztahují… Jak začít pomalu, ale jistě?

jak začít fotografovat

  1. KROK – NAUČTE SE FOTIT V REŽIMU P

Režim P je dle mého názoru super první krok, jak se naučit lépe pracovat se zrcadlovkou! Není tak složitý, ale už vám dovolí nastavovat základní parametry – především ISO.

Jako první si tedy nastudujte, co je to ISO a pokuste se ho při focení využívat.

Já napsala na toto téma i článek >> Co je to ISO – JEDNODUŠE

Dále v režimu P můžete zapnout / vypnout blesk, nebo nastavit vyvážení bílé, které zajistí, aby barvy na fotce odpovídaly barvám ve skutečnosti.

 

  1. KROK – FOTIT A FOTIT

Trénujte v praxi, co to jen jde. Tento krok neobejdete bez snahy a píle. Sledujte, jak se vaše zrcadlovka chová a co dokáže. Zkoušejte fotografovat za různého světla, různé scény. Soustřeďte se hlavně na svůj žánr!

  1. KROK – STUDUJTE

S fotoaparátem jste se již seznámili, fotíte v praxi, ale teď byste chtěli dostat ze své zrcadlovky profi výsledky. Je načase se do toho více ponořit a začít studovat!

Hledat můžete free články či videa na internetu (to je těžší cesta), nebo si dopřejte nějaký foto produkt, e-book či kurz, který vám s focením pomůže (rychlejší a jednodušší cesta). V dnešní době je nabídka kurzů veliká a vy si můžete vybrat přesně takový, který vám bude vyhovovat. Zajímavé jsou také foto festivaly, kterých je po ČR během roku nespočet – např. Foto Škoda fest, Svatební festival fotografů nebo Fotoexpo.

Podívat se můžete také na moje produkty a kurzy, které najdete na stránkách milujifoceni.cz >> klikni TADY.

 

FOTO SLOVNÍČEK

Teď ale zpět k tématu, jak se naučit ovládat zrcadlovku. Sepsala jsem vám pár nejpodstatnějších termínů, o kterých se stále dokola mluví a předpokládá se, že byste je měli znát.

PS: Z počátku vám to bude připadat jako španělská vesnice. Rozumět tomu moc nebudete. To je zcela normální. Je potřeba si to zažít v praxi a jakmile ta slovíčka uslyšíte po desáté, začne vám docházet i jejich význam.

jak začít fotografovat

DSLR:

Zkratka pro digitální zrcadlovku (zkratka z anglického Digital Single-Lens Reflex camera).

Tělo fotoaparátu:

Je tím myšlený pouze fotoaparát (jeho hlavní část) bez objektivu.

Pevný objektiv:

Je objektiv, který má pevně danou ohniskovou vzdálenost (nemůžete tady točit kolečkem a obraz si přibližovat či oddalovat – tzv. „zoomovat“). Např. objektiv 20 mm, 50 mm ,135 mm atd..

Zoom objektiv:

Má proměnlivou ohniskovou vzdálenost. Pomocí kolečka na objektivu s ohniskem hýbete a tím si obraz přibližujete nebo oddalujete. Např. 18 – 55 mm, 70 – 200 mm atd..

Ohnisková vzdálenost:

Je to podstatný parametr každého objektivu a udává se v milimetrech. Jednoduše řečeno nám ohnisková vzdálenost specifikuje, jak široký úhel pohledu dokáže objektiv zachytit.

Expozice:

Když chceme mít správně nastavenou expozici, znamená to, že chceme, aby fotografie byla světelně vyvážená (ani moc tmavá, ani světlá). Toho docílíme správným nastavením tří expozičních parametrů – ISO, clona a čas.

ISO:

Zkratka ISO označuje, jak bude fotoaparát citlivý na světlo. Nízká hodnota ISA = nízká citlivost na světlo. Vysoká hodnota ISA = vysoká citlivost na světlo. Čím vyšší ISO nastavíme, tím bude fotografie světlejší, ale také zrnitější (bude na ni více šumu).

Clona:

Reguluje množství světla, které prochází objektivem do fotoaparátu. Ovlivňuje hloubku ostrosti. Když je clona otevřená málo, pustí do objektivu málo světla (při vysokých clonových hodnotách, jako je f/13, f/16, f/22). Když je otevřená hodně, pustí do objektivu hodně světla (při nízkých clonových hodnotách, jako je f/1.4, f/1.6, f/1.8).

Čas:

Expoziční čas označujeme písmenem t a udává se v sekundách (například 1/100s). Expoziční čas je doba, po kterou je otevřená závěrka.

jak začít fotografovat

PROČ NEFOTIT NA PLNOU AUTOMATIKU

90 % fotografů bude pravděpodobně po celý život fotit na plnou automatiku, i když se ví, že „by se to nemělo“. Já vám nechci říkat: „Tytyty! Tohle je špatně! Nedělej to!“. Věřím, že mnoha lidem fotky pořízené na automatický režim stačí. Pro mě za mě si foťte, jak vás to baví.

Potenciál focení na zrcadlovku ale určitě netkví v automatickém režimu. Vy totiž z fotoaparátu můžete dostat mnohem víc. Abych vás o tom přesvědčila, vyšla jsem ven na terasu a vyfotila jednu scénu. Nejprve jsem zapnula automatický režim a cvakla. Poté jsem si nastavila zrcadlovku dle svého v manuálním nastavení. Fotky můžete porovnat sami – stejná scéna, stejný fotoaparát i objektiv a dva různé výsledky.

 

zrcadlovka

zrcadlovka

Snad rozdíl vidíte a není třeba o tomto tématu více spekulovat. 🙂

 

KURZ ZAČÍNÁME FOTOGRAFOVAT ZRCADLOVKOU

jak začít fotografovat

Technických prvků, které byste měli znát, je bohužel do začátku opravdu hodně. Vím, že to může člověka snadno rozhodit a můžete mít pocit, že to sami prostě nedáte. Každý den dostávám mnoho dotazů, jestli nenabízím nějaký kurz, který by začátečníkům pomohl s ovládáním zrcadlovky. Hlásím, že je to tady a já jsem ho pro vás konečně vytvořila.

Online kurz Začínáme fotografovat zrcadlovkou je hotov a již do něj vstoupilo desítky účastníků.

Mrkněte na stránky kurzu TADY>>

jak začít fotografovat

Pro koho je kurz určen a co se díky němu naučíte

Podívejte se na krátké video, které vám kurz představí:

To mě zajímá! Podívat se na kurz >>

Reakce jsou zatím skvělé a já jsem moc ráda, že vám moje práce pomáhá… Mrkněte, co na kurz řekla například Lucka:

REFERENCE

"Moc ráda bych poděkovala p. Lence za to, co pro nás amatéry dělá. Již delší dobu jsem bojovala se svou zrcadlovkou a nebyla spokojená s výsledkem. Zakoupila jsem si online kurz Začínáme fotografovat a najednou je to snazší, než jsem si myslela. V kurzu je vše super vysvětleno, jak přesně říká s ženským citem a konečně jsem pochopila, co a jak funguje.
Ještě se mám co učit, ale díky kurzu jsem o kousek dál. 
Pokud bych si měla opět vybrat nějaký kurz, tak jedině od p. Lenky. 
Doporučuji všemi deseti a pokud váháte, tak neváhejte. Kurz za to opravdu stojí.
Ještě jednou moc děkuji p. Lence, jste skvělá a těším se na další spolupráci "

ZÁVĚREM

Někdo se naučí fotit úchvatné fotografie během měsíce a jiný se to nemusí naučit nikdy. Záleží jen na vás, vaši představě o fotografiích a hlavně na píli, kterou do focení vkládáte. Nenechte si do focení kecat! Kritiku od ostatních je dobré poslouchat, ale je potřeba ji brát s rezervou. Focení by měla být v první řadě vášeň a pokud ji máte, jsem si jistá, že se dostaví i vytoužené výsledky.

Doufám, že vás tento článek inspiroval a našli jste si v něm něco, co vás posune k vytouženým výsledkům.

jak začít fotografovat

Mějte se hezky,

 

Vaše Lenka

 

Jsem vášnivou portrétní fotografkou. Mým posláním je předat své zkušenosti nejenom začínajícím fotografkám, ale i maminkám, podnikatelkám a všem, kteří chtějí uchovat vzpomínky na nejhezčí okamžiky našeho života. Můj příběh si přečtěte tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů