Fotografové na Instagramu

FOTOGRAFOVÉ NA INSTAGRAMU

Hlavním cílem mnoha fotografů na Instagramu je hezky sladěný feed. Jasně, je to logický… u fotografa jsou fotky a estetika jedním z nejpodstatnějších prvků. Neměl by primární cíl znít ale jinak? Třeba získávat díky IG zakázky (nehledě na sladěnou IG nástěnku)?

Říkáš, že to spolu souvisí? To sice ano, ale jde mi o to, že tomu úplně chybí strategie. Jen bezmyšlenkovitě házet nejnovější fotky na IG a hlavně, aby to dobře vypadalo. Jak ti tahle věta zní? Mně docela hloupě.

Samozřejmě se nechci nikoho dotknout. Pokud ti tento přístup vyhovuje a máš plný kalendář zakázek, bomba! Moc gratuluji – pravděpodobně máš opravdu špičkové fotky. Ve většině případů to je ale spíš tím, že už fotíš nějaký ten pátek a máš svoji stálou klientelu nebo děláš ve svém podnikání skvěle ještě něco jiného než jenom IG.

Pokud to ale není tvůj případ a chceš díky IG získávat větší množství zakázek, věnuj se Instagramu profesionálněji. Ze strategického hlediska můžeš udělat mnohem víc než mít jen pěkný profil.

Strategie je základ

Jakmile se budeš primárně soustředit na cíl (např. „Chci získat nové objednávky)“, zjistíš, že o sdíleném obsahu přemýšlíš jinak. Namísto toho, abych dlouze řešila, jestli se daná fotka na feed hodí (stylově, barevně, kompozičně…) zaměřím se například na komunikaci s diváky.

To znamená, že nebudu už řešit primárně jen fotku, ale spíš smysl a znění popisku a teprve potom, jestli se k tématu fotka hodí. Následně taky budu přemýšlet, jestli příspěvek nepodpořím reklamou nebo jak na něj dalším obsahem můžu navázat.

Pokud řešíš v určitém období nějaké téma, je potřeba o tom tématu mluvit víc než jednou. V zimě můžeme třeba plánovat jarní zakázky. Ve stories často komunikuj, co plánuješ, kde to plánuješ, jak se objednat na focení a podobně. Zapoj lidi a zeptej se jich formou ankety ve stories, jaký styl mají nejraději, kolik fotek si chtějí z focení ideálně odnést nebo se jich zeptej na nějaké krásné místo v přírodě – třeba ti dají tip. V příspěvcích zas můžeš ukázat fotky – třeba z minulého roku nebo první nafocené. Nebo obzvláštni feed něčím zábavným – video prezentací z fotek, backstage atd..

Pokud uvidíš, že nějaký příspěvek má spoustu komentářů nebo likes, hned si to poznamenej a prozkoumej, čím to může být. Ideálně podobný příspěvek v budou zopakuj. Zkrátka sázej na to, co ti v minulosti fungovalo.

fotografové instagram

Důležitou informaci je potřeba na sítích zmiňovat opakovaně.

Jednou nestačí.

Příspěvky se jednak nezobrazí úplně všem sledujícím a navíc jsou všichni na IG tak přehlceni obsahem, že tvoji informaci lehce přehlédnou.

Moje strategie na IG

Pokud mě sleduješ na mém IG @milujifoceni.cz , už jsi mohl/a moji strategii vypozorovat. Tady je shrnutí:

  • JAK ČASTO SDÍLÍM: Ideálně 1 příspěvek každý všední den ( o víkendu mám nižší dosahy a zároveň se věnuji rodině, takže sdílím jen občas)
  • STORIES: Do stories vkládám jakékoliv zajímavosti a využívám nástrojů – gify, anketa, otázky, výzvy … Cílem je, aby to diváky bavilo, bylo to inspirativní a zároveň chci, aby mě sledující poznali. Nemám problém nahrát fotku moji rodiny nebo ukázku, co zrovna peču. Nepotrpím si na dokonalost po estetické stránce. Stories mě osobně baví asi nejvíc 🙂
  • REELS: Jsou pro mě časově na tvorbu dost náročné, ale snažím se je sdílet minimálně 1 – 2x / týden. Buď použiju něco, co se mi zrovna hodí (třeba úryvek z nového rozhovoru) nebo vyloženě vytvořím něco dle aktuálního tématu. V ideálním případě tvořím více reels najednou a vše si připravím do konceptů. Ne vždy to ale jde.
  • TÉMATA: Aby to celé dávalo hlavu a patu, mám v plánech hlavní téma měsíce, kterého se držím. Např. únor = marketing, březen = editace atd.
  • PLÁN: Příspěvky včetně textů připravuju vždy na měsíc dopředu a využívám k tomu aplikace Notion + Canva
  • REKLAMA – jakmile má nějaký příspěvek úspěch (spoustu komentářů) zapnu na něj reklamu, alespoň za pár stovek.
  • SMYSLUPLNOST – je pro mě důležité, aby vše dávalo smysl na všech kanálech, v e-mailingu i ve FB skupině. Témata a příspěvky na sebe navazují.
  • ZÁBAVA – nechci nikoho přehltit reklamou, a proto vytvářím hlavně zajímavý a zábavný obsah pro fotografy. Svoje kurzy na Instagramu propaguju jen tehdy, když jsou za akční ceny, otevírám nový kurz, nebo třeba přesdílím recenzi.
fotografové a Instagram _ Lenka Stehnová

Samozřejmě i já se často podivuju nad fungováním Instagramu – speciálně nad algoritmy. Nicméně to přijímám jako fakt. Pravidla hry jsou pro všechny stejná a nemá smysl brečet nad rozlitým mlékem. Snažím se být otevřená změnám a svoje postupy na IG neustále měním a vylepšuji.

Budu ráda, když mi dáte vědět (níže do komentáře nebo na IG), jak se vám můj přístup k IG líbí, popřípadě co víc byste na mém Instagramu rádi viděli 🙂

TIP, jak přemýšlet o obsahu

U sdílení příspěvku si polož tuhle otázku: “Co chci, aby si sledující z příspěvku odnesl? Co je jeho cílem?”

>> Podle odpovědi připrav text, fotku nebo stories >> V mnoha případech využiješ ty stejné krásné fotky, které bys sdílel/a dřív bezmyšlenkovitě. Rozdíl je v tom, že o tom víc budeš přemýšlet. Už to není jen o fotce, ke které namísto textu vložíš smajlíka nebo popisek L+P .

PŘÍKLADY, CO SDÍLET

  • Blízké plány (např. že se lidi můžou objednávat na jarní focení nebo že už mi zbývají jen 3 volné svatební termíny v dubnu a květnu)
  • Novinky: Nové rekvizity a vybavení ateliéru nebo, že jsem právě aktualizovala web.
  • Inspirace: Jak děti připravit na focení nebo jakékoliv tipy pro novomanžele
  • Co lidé získají, když půjdou ke mně: Ukázky tiskovin, balíčků, množství fotek atd.
  • Zábava: Vtipné nebo nepovedené fotky nebo krátká videa (backstage vs finální foto)

Další problém, který často u fotografů vídám je, že sledující dlouhodobě jejich obsah nebaví. Už tě poznali, tvoje fotky se jim líbí a vlastně je nic nepřekvapí. Proč by tě měli sledovat dál? Problém je, že i když jsou tvoje fotky krásné, nestačí to k tomu, aby tě sledující dál sledovali… je to furt to samé dokola.

Znám jen malou hrstku fotografů, jejichž obsah je fakt zábavnej. U některých je to skutečně o tom, že jsou vtipní. Jiní ale našli jinou (svoji) cestu sdílení, která sledující baví. Rozhodně není potřeba dělat tanečky ve videích 😉

ÚČTY, KTERÉ MĚ BAVÍ SLEDOVAT

  • Jindra Nejedlý – sdílí ve stories spoustu zákulisí, aktuality nebo na čem ( a s kým) pracuje
  • Míra Vavřich – je prostě zábavnej člověk, kterej sdílí často a nebojí se ukázat svůj život nebo třeba taneček týmu nevěsty
  • Míša Sonntágová – sdílí skvělý tipy ze života, z práce, ale i backstage. Ukazuje navíc i cestovatelské tipy.
  • Petra Galnorová – je moc inspirativní a její profil musí bavit snad každou ženu / fotografku.
  • Katka Arnoldová – má skvělý proklientský přístup. Sdílí hodně, často a hlavně různorodě.
  • Radka Bezdědová – nebojí se natáčet a mluvit na kameru a její scény vás prostě baví.

Teď na ten Instagram nemám čas …

Je zajímavé, že i když většina lidí na Instagramu tráví spoustu času jako sledující/uživatel, nemá čas na to, být tvůrce… Rozlišuj, jestli:

Není to moje priorita x Nechce se mi x Nemám čas

  1. NENÍ TO MOJE PRIORITA / NEDÁVÁ MI TO SMYSL

Pokud zjistíš, že ti lépe než Instagram klienty přináší něco jiného, je jasné, že přispívat na IG pravidelně nebude tvoje priorita. Pak je to logický krok. Nezapomínej ale, že Instagram potřebuje pravidelnost a hlavně dlouhodobost – nedá se tedy vyhodnocovat po jednom měsíci.

Další otázkou je, jestli ti klienti nepřišli proto, že něco děláš špatně. Třeba je tvoje příspěvky nebaví, dostatečně jsi je neinformoval/a o tom, že se něco chystá nebo máš prostě zatím jen málo sledujících. Problém může být ale hlouběji – v cenotvorbě nebo vzhledu fotek. Zkrátka a dobře – pokud zákazníky nemáš, má to vždy svůj důvod.

2. NECHCE SE MI

Nalijme si čistého vína. Prostě tě to nebaví. Snažíš se najít spoustu důvodů, proč to nemá smysl… Co bych doporučila? Je to součást podnikání a v podnikání prostě jsou i záležitosti, které nás nebaví. Tak to prostě je. Zkus si vytvořit svůj přístup ke sdílení, který ti bude nejmíň nepříjemnej.

3. NEMÁM ČAS

Tady je to pochopitelný. Doba je uspěchaná a nikdo nemáme času nazbyt. Proto je potřeba dělat ve svém podnikání PRIORITY – analyzovat a vyhodnocovat, co mi dává smysl. Soustředit se jen na to, co mi smysl dává a naopak „skrouhnout“ věci, které mi smysl nedávají.

Pokud dojdeš k tomu, že Instagram je tvoje priorita a že to má smysl, čas si najdeš. Osobně si vždy hodně oddychnu, když mám připravené a naplánované příspěvky / videa dopředu.

Při dlouhodobém plánování šetříš čas a navíc přemýšlíš strategicky. Můžeš si připravit třeba 5 příspěvků, které se dotýkají jednoho tématu – třeba o výše zmíněném jarním focení. Těchto 5 příspěvků se bude víc doplňovat a každý z nich bude uchopen trochu jinak.

fotografové na instagramu

Závěrem

Instagram je velké téma a kolikrát mě překvapuje, jak se fotografové brání, proč to na IG nemá smysl. Pro mě za mě tam nebuďte a nic nesdílejte – nikomu nic nenutím. Je i v pořádku být jen pozorovatelem.

Tímto článkem jsem vám chtěla sdělit pouze můj názor na to, že se to dá dělat jinak. Dát vám tipy, jak svoji značku více vyšperkovat a přemýšlet nad tím. Každému ale ve výsledku bude vyhovovat něco jiného 😉

Snad jsem vás tímto článkem potěšila a budu moc ráda za vaši zpětnou vazbu, jaký přístup k IG máte vy, nebo co v článku vás nejvíc potěšilo.

Díky a mějte se krásně.

Autorka značky Miluji focení, lektorka online kurzů Lightroom a Photoshop a vášnivá fotografka Můj příběh si přečtěte tady >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.